Globalt forskningssamarbete mellan Karolinska Institutet och MSD invigs

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2016 14:09 CET

Doktor Susan Shiff och professor Alexander von Gabain skakar hand.

Idag invigs ett femårigt forskningssamarbete mellan Karolinska Institutet och MSDs amerikanska moderbolag, Merck & Co. Inc. Under en ceremoni i MSD:s lokaler i Hagastaden, berättar KI:s vicerektorför innovationer och samverkan med näringslivet, professor Alexander von Gabain och MSD:s globala chef för utfallsforsking, doktor Susan Shiff om vad samarbetet betyder för framtidens forskning.

– Vi är stolta och glada över att kunna knyta ihop Karolinska Institutets välrenommerade forskning med vår globala forskningsorganisation som är en av industrins bästa, säger Ulf Janzon, tf. VD, MSD i Sverige.

Forskningssamarbetet sträcker sig över fem år och omfattar cirka 1 miljon dollar per år.

Fokus för avtalet är att stimulera patientnära utfallsforskning (sk Real World Evidenceforskning) och kan även komma att innefatta kliniska studier. Målet är att besvara kliniskt viktiga forskningsfrågor och utveckla bättre behandling för patienter. En gemensam styrgrupp kommer att träffas årligen och tillsammans besluta om vilka projekt som ska ingå i samarbetet.

Samarbete och gemensamt utbyte

Till skillnad från traditionella uppdragsforskningsavtal där industrin finansierar forskning och forskningssätet själva fördelar pengarna till relevanta projekt, syftar detta avtal till att stimulera gemensamt forskningssamarbete. Båda samarbetsparterna går in i arbetet med egen investering, Merck & Co inc. går in monetärt samt med områdesexpertis, medan KI går in med motsvarande värde i forskningskapacitet och personella resurser.

Samarbetet innebär ett viktigt inflöde av både intellektuellt och finansiellt kapital till svensk life science.

MSD är ett forskningsintensivt företag som i samverkan med hälso- och sjukvården upptäcker, utvecklar och förser samhället med läkemedel och tjänster som förbättrar människors hälsa. Vi investerar årligen cirka 6,5 miljarder dollar i forskning och utveckling.

Som ett ledande globalt hälso- och sjukvårdsföretag arbetar vi på MSD för att göra skillnad för många människor världen över. I USA och Kanada är företagsnamnet Merck & Co. Inc., Kenilworth, NJ, USA. Vi har en bred produktportfölj av receptbelagda läkemedel, vacciner samt veterinärmedicinska läkemedel och företaget är representerat i mer än 140 länder.

MSD i Sverige har cirka 170 medarbetare med kontor i Hagastaden, ett internationellt kluster som växer fram kring Karolinska Institutet och universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna. Hagastaden är ett kluster där akademi, sjukvård och företagande kan utvecklas tillsammans och bli ett nav för forskning och utveckling inom life science i Stockholm.

MSD marknadsför läkemedel och genomför kliniska prövningar inom bland annat följande behandlingsområden: kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer, dermatologi och centrala nervsystemets sjukdomar. Sedan flera år har MSD fler patienter i kliniska prövningar i Sverige än något annat företag.