MSD stöder WHO:s Världsvaccinationsvecka

Följ #vaccineswork under vecka 17

Engagemang, utveckling och tillgänglighet av vaccin som bidrar till det allmänna vaccinationsprogrammet är ledord för MSD. Därför ärWHO:s Världsvaccinationsvecka extra viktig. Temat är ”vaccines work” och syftar till att förbättra upptaget av vaccin genom att upplysa barn, unga och vuxna att det finns många sjukdomar som kan förhindras genom vaccination. Vaccinationer förebygger fler än 30 sjukdomar och är ett av världens största medicinska genombrott i modern tid.

– Vacciner spelar en nyckelroll inom folkhälsan och MSD investerar därför kontinuerligt inom forskning och utveckling i såväl Sverige som globalt. Många sjukdomar kan förebyggas och det gäller i högsta grad exempelvis HPV-relaterad sjukdom och cancer. Det känns bra att vi, genom innovation, kan bidra till att minska sjukdomsbördan till exempel via våra HPV-vacciner, säger Marc Gailhardou, vd på MSD i Sverige.

MSD har nyligen stärkt affärsområdet vacciner och Birgitta Wikman Erlandson axlar rollen som chef för vacciner på MSD i Sverige. Hon kommer närmast från det tidigare gemensamma vaccinbolaget Sanofi Pasteur MSD.

Vacciner en viktig del av portföljen för MSD
MSD:s vacciner för barn, ungdomar och vuxna matchar det allmänna vaccinationsprogrammet i Sverige väl:

– Vi har en spännande tid framför oss i Sverige då viktiga frågor utreds om utökat skydd i vaccinationsprogrammet. Den viktigaste frågan just nu är om pojkar har samma rätt till skydd mot HPV-relaterad sjukdom och cancer som flickor. Genom att tillhandahålla gediget skydd mot HPV-relaterad sjukdom och cancer, visar vi att #vaccineswork och nu hoppas vi att både pojkar och flickor får ta del av detta skydd och även att täckningsgraden för flickor ökar, säger Birgitta Wikman Erlandson, chef för vacciner på MSD.

Världsvaccinationsveckan etablerades av Världshälsoorganisationen år 2012 och är sedan dess årligt återkommande. Under Världsvaccinationsveckan (17-23 april 2017) deltar MSD på Gyncancerdagen. Ni kan också följa våra aktiviteter genom #vaccineswork på Twitter.

• Medicinsk forskning

• vacciner
  • onkologi

Innovationer har varit vår livsnerv i mer än 125 år. MSD är ett världsledande hälso- och sjukvårdsföretag som forskat fram mediciner och vacciner mot flera av världens mest utmanande och allvarliga sjukdomar. Det är viktigt för oss att våra innovationer kommer till verklig nytta och ger människor en bättre hälsa, vilket är drivkraften i våra många engagemang i samverkan med akademin, vården och i den aktiva samhällsdebatten. MSD fortsätter arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota sjukdomar. Vi fokuserar på bland annat cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, djursjukdomar, Alzheimers sjukdom och infektionssjukdomar som Hepatit C, Ebola och HIV. MSD i Sverige är ett dotterbolag till Merck & Co. Inc, som har sitt huvudkontor i Kenilworth i New Jersey, USA. Vi finns i 140 länder där vi skapar lösningar tillsammans med våra kunder med våra receptbelagda mediciner, vacciner, biologiska behandlingar och djurläkemedel. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

Anna Hermansson

Presskontakt Kommunikationschef MSD Sverige +468207500