Ny vd för MSD i Sverige

Pressmeddelande   •   Jan 02, 2014 09:48 CET

Jacob Tellgren är ny vd för hälso- och sjukvårdsföretaget MSD i Sverige. Han tillträdde den 1 januari 2014. Jacob efterträder Mike Nally som varit vd sedan 2011.

-Jag är stolt och glad över att ha fått förtroendet att leda ett av Sveriges största hälso- och sjukvårdsföretag, säger Jacob Tellgren.

Jacob Tellgren är civilekonom från Uppsala universitet och har arbetat i MSD i flera ledande positioner både nationellt och internationellt. De senaste åren har han varit chef för avdelningen för Market Access och Commercial operations. Han har i den rollen arbetat nära hälso- och sjukvården och har bland annat ansvarat för upphandling av läkemedel, prisförhandlingar och affärsutveckling.

-Det är viktigt att MSD fortsätter att vara en pålitlig partner till hälso- och sjukvården. Min ambition är att stärka samarbetet ytterligare för att patienterna ska få bästa möjliga vård. Idag är det för långt avstånd mellan sjukvården och industrin vilket hämmar oss båda.  Den stora utmaningen är att få till ett närmare samarbete och dialog, säger Jacob Tellgren.

MSD är ett ledande globalt hälso-och sjukvårdsföretag som arbetar för att göra skillnad för många människor världen över. I USA och Kanada är företaget känt under namnet Merck.

Vi har en bred produktportfölj av receptbelagda och receptfria läkemedel, vacciner samt veterinärmedicinska läkemedel och företaget är representerat i mer än 140 länder.

MSD i Sverige har cirka 200 anställda och kontoret ligger i Sollentuna. Vi marknadsför läkemedel och genomför kliniska prövningar inom bland annat följande sjukdomsområden: kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer, dermatologi och centrala nervsystemets sjukdomar.