Pressinbjudan till premiärvisning av Staffan Hildebrands film ”Den längsta resan, är resan inåt - Filmen om Steve”

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2015 14:59 CET

När: Söndagen 29 november kl 12.30 - 15.30

Var: Biografen Skandia, Drottninggatan 82, Stockholm

Anmälan: info@hiv-sverige.se

”Den längsta resan, är resan inåt - Filmen om Steve” är en dokumentär långfilm. Filmen skildrar författaren och hiv-aktivisten Steve Sjöquist och hans dramatiska livsresa.

Steve, som fick sin hiv-diagnos 1987 valde att vara öppen och blev aidsaktivist. Efter åtta år blev Steve sjuk i aids och låg för döden 1996, samtidigt som de nya bromsmedicinerna gjorde sitt genombrott. Steve blev en av de första patienterna i Sverige som fick de nya medicinerna och det räddade hans liv. Steve har skrivit fyra böcker med hiv som tema.

Idag är Steve heltidsanställd diakon på Karolinska Sjukhuset och han är fortfarande hiv-aktivist.

Filmen är gjord av Staffan Hildebrand och fotografen/redigeraren Andreas Alfredsson. Hildebrand har i nära samarbete med Karolinska Institutet dokumenterat utvecklingen inom hiv och aids globalt, i snart 30 år. Det unika filmmaterialet ägs och förvaltas av Karolinska Institutets Universitetsbibliotek, som ska göra det tillgängligt digitalt online för forskning och undervisning under namnet Face of AIDS Film Archive/Karolinska Institutet. Filmarkivet kommer också att presenteras i samband med filmvisningen på biograf Skandia.

Ett arrangemang av Hiv-Sverige i samarbete med MSD Sverige

Ytterligare information:

Peter Månehall
ombudsman Hiv-Sverige
073- 944 98 90

ombudsman@hiv-sverige.se

Ulf Janzon
policy & kommunikationsdirektör MSD
070- 355 08 52
ulf.janzon@merck.com

Om Hiv-Sverige

Hiv-Sverige är en ideell förening som sedan 1990 arbetar med målet att förbättra livsvillkoren för personer som lever med hiv. Hiv-Sverige är en nationell paraplyorganisation som samlar regionala och rikstäckande patient- och stödföreningar av, med och för personer som lever med hiv och deras anhöriga.

Hiv-Sveriges värdegrund är:

-De mänskliga rättigheterna gäller alla och Hiv-Sverige värnar om alla personers lika värde och rätt till bästa möjliga hälsa.

-Hiv-Sverige tar avstånd från all form av stigmatisering och diskriminering av personer som lever med hiv samt diskriminerande lagstiftning och praxis.

-Personer som lever med hiv äger den absoluta rätten att tala i egen sak och nyckelgrupper i hivpreventionen ska alltid vara meningsfullt involverade i frågor som berör dem.

MSD är ett forskningsintensivt företag som i samverkan med hälso- och sjukvården upptäcker, utvecklar och förser samhället med läkemedel och tjänster som förbättrar människors hälsa. Vi investerar årligen cirka 6,5 miljarder dollar i forskning och utveckling.

Som ett ledande globalt hälso- och sjukvårdsföretag arbetar vi på MSD för att göra skillnad för många människor världen över. I USA och Kanada är företagsnamnet Merck & Co. Inc., Kenilworth, NJ, USA. Vi har en bred produktportfölj av receptbelagda läkemedel, vacciner samt veterinärmedicinska läkemedel och företaget är representerat i mer än 140 länder.

MSD i Sverige har cirka 170 medarbetare med kontor i Hagastaden, ett internationellt kluster som växer fram kring Karolinska Institutet och universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna. Hagastaden är ett kluster där akademi, sjukvård och företagande kan utvecklas tillsammans och bli ett nav för forskning och utveckling inom life science i Stockholm.

MSD marknadsför läkemedel och genomför kliniska prövningar inom bland annat följande behandlingsområden: kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer, dermatologi och centrala nervsystemets sjukdomar. Sedan flera år har MSD fler patienter i kliniska prövningar i Sverige än något annat företag.