Robotteknik ger möjlighet att förebygga hälsa

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2016 11:21 CEST

Dr Pepper stod i centrum på måndagens Brown Bag Lunch hos MSD i Hagastaden. Dr Pepper är bevis på den digitala utvecklingen och hur en robot kan avlasta sjukvården. Det är en robot som kan ställa frågor, svara på tilltal, dra slutsatser och ställa diagnoser. Dr Pepper kan även sätta gest till känsla, vilket gör hen nästan mänsklig.

Dr Hammad Al-Saaid, från Riddarens vårdcentral, presenterade Dr Pepper och den digitala vårdplattform som hen är kopplad till. Dr Al-Saaid berättar hur en robot kan kontrollera och övervaka insamlad data, avlasta vårdgivaren och effektivisera patientflöden. Dr Pepper ska inte ersätta individens besök hos läkaren, hen ska avlasta administrationen av enklare arbete och förundersökning, som lätt kan automatiseras med hjälp av ny teknik. Kanske kan vi i framtiden ha varsin robot i hemma, för att underlätta distanssjukvård och kontroller med din läkare.

Samtidigt är Dr Al-Saaid frustrerad över den verklighet vi idag lever i och säger:
”-Tekniken finns, men vi har inte råd att implementera den”, och han är oroad över hur digitaliseringen påverkar den vård vi erbjuder i Sverige: ”Digital ehälsa är så långt från verkligheten. Hur ska vi individer ha råd med digitala lösningar, och hur ska vi kunna erbjuda en jämlik vård?” Dr Hammad Al-Saaid efterlyser politisk kraft i mod och vilja att gå mot strömmen och börja lyssna på konsumenten.

Ett 60-tal personer hade i måndags samlats till det populära evenemanget Brown Bag Lunch hos MSD, där diskussionerna, över en lunchpåse, alltid handlar om digitala lösningar för hälsa och sjukvård och arrangeras ca 5-6 gånger per år. Är du intresserad av att vara med i samtalen? Håll utkik efter nästa inbjudan på msd.se

Bakom Dr Pepper ligger Webuild Group, som tidigare har lanserat den digitala plattformen Helios Care för vårdgivare och patienter.

MSD är ett forskningsintensivt företag som i samverkan med hälso- och sjukvården upptäcker, utvecklar och förser samhället med läkemedel och tjänster som förbättrar människors hälsa. Vi investerar årligen cirka 6,5 miljarder dollar i forskning och utveckling.

Som ett ledande globalt hälso- och sjukvårdsföretag arbetar vi på MSD för att göra skillnad för många människor världen över. I USA och Kanada är företagsnamnet Merck & Co. Inc., Kenilworth, NJ, USA. Vi har en bred produktportfölj av receptbelagda läkemedel, vacciner samt veterinärmedicinska läkemedel och företaget är representerat i mer än 140 länder.

MSD i Sverige har cirka 170 medarbetare med kontor i Hagastaden, ett internationellt kluster som växer fram kring Karolinska Institutet och universitetssjukhuset Nya Karolinska Solna. Hagastaden är ett kluster där akademi, sjukvård och företagande kan utvecklas tillsammans och bli ett nav för forskning och utveckling inom life science i Stockholm.

MSD marknadsför läkemedel och genomför kliniska prövningar inom bland annat följande behandlingsområden: kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer, dermatologi och centrala nervsystemets sjukdomar. Sedan flera år har MSD fler patienter i kliniska prövningar i Sverige än något annat företag.