Nytt läkemedel inom narkos kan effektivisera vården

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 14:00 CEST

I samband med SFAI - Svensk Förening för Anestesi och Intensivvårds årliga möte i Uppsala introduceras Bridion® (sugammadex) - det första i en ny generation läkemedel som snabbt bryter muskelavslappning under operation. Läkemedlet anses som en av de mest intressanta nyheterna inom narkosområdet på många år.

Bridion bygger på en helt ny och innovativ verkningsmekanism som kan komma att förändra arbetssättet inom narkosvården. Med Bridion kan narkosläkare snabbt, säkert och med mycket god kontroll bryta muskelavslappning under operation, oavsett hur lång eller djup muskelavslappningen varit, något som tidigare inte varit möjligt. Patienten kan därmed snabbare väckas ur narkos.

- Vi vet att det funnits ett uppdämt behov av ett nytt läkemedel eftersom dagens reverseringsmedel har begränsningar. Bridion medför positiva effekter för både patienter, personal och sjukvården i stort. Det nya läkemedlet ger nya möjligheter vid reversering av muskelblockaden, säger Pascal Van Peborgh, Medicinsk Direktör Schering-Plough i Sverige.

Schering-Plough är det fjärde största läkemedelsföretaget i Sverige. I november 2007 förvärvade företaget holländska Organon BioSciences. Organon är sedan länge pionjärer inom området anestesi och har under de senaste 40 åren tagit fram innovativa läkemedel inom bland annat detta område. Schering-Plough blir nu ledande inom området muskelrelaxantia.

- Det är väldigt roligt att Sverige blir det första landet där Bridion introduceras. Det är en betydande framgång för Schering-Plough och vårt första nya godkända läkemedel sedan vårt samgående med Organon BioSciences. Detta visar på värdet av vår forskning och produktutveckling, säger Urban Widén, VD på Schering-Plough i Sverige.

Fakta om muskelavslappning och Bridion®
Narkosläkare använder muskelavslappnande läkemedel under narkos för att förbättra de kirurgiska villkoren, skapa fria luftvägar och underlätta andningen. För att få patienten att andas av sig själv när operationen är över, måste man ta bort den muskelavslappade effekten. Bridion® (sugammadex) innebär en helt ny och innovativ farmakologisk princip och är det första selektiva reverseringsmedlet för de muskelavslappnande läkemedlen Esmeron® (rokuronium) och Norcuron® (vekuronium). Med Bridion återfår patienten sin muskelfunktion mycket snabbt och kan därmed andas på egen hand igen.

I Europa är Bridion godkänd för reversering av de muskelavslappnande läkemedlen rokuronium eller vekuronium och för att omedelbart häva effekten av rokuronium till vuxna samt för reversering efter rokuronium till barn och ungdomar (2-17 år).