Vi är glada att Propyless kan fortsätta tillhandahållas till svenska patienter

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 10:00 CET

MSD säljer hudläkemedlet Propyless till CCS Healthcare. Bakgrunden är en rationalisering av antalet tillverkningsenheter inom koncernen. Eftersom Propyless fyller en viktig funktion i behandlingen av flera hudsjukdomar är vi glada över att ha hittat en lösning för att produkten ska kunna finnas kvar på den svenska marknaden, säger Ulf Janzon, kommunikationsdirektör på MSD.

- Vi vet att Propyless är ett viktigt läkemedel för många patienter, och vår målsättning har därför varit att hitta en långsiktig lösning för att de ska kunna fortsätta använda Propyless även om det inte är MSD som tillhandahåller produkten, säger Ulf Janzon, kommunikationsdirektör på MSD.

I samband med en fabriksnedläggning för några år sedan startade ett intensivt arbete för att möjliggöra fortsatt produktion av Propyless, en hudkräm som används för behandling av torr hud vid hudsjukdomar som psoriasis och atopisk dermatit (böjveckseksem). Valet föll på APL som på kort tid lyckats etablera en väl fungerande kontraktstillverkning något som gjort det möjligt för oss att kunna fortsätta tillhandahålla Propyless till svenska patienter.

- Samarbetet med APL har varit helt avgörande för att få till stånd den här lösningen. Vi behövde snabbt säkra tillverkningen av Propyless för perioden från det att vår fabrik stängde tills en ny ägare hunnit sätta upp en egen produktion. Här visade APL prov på både djupt kunnande och stor flexibilitet som vi verkligen uppskattar, fortsätter Ulf Janzon.

Nu är det klart att CCS Healthcare köper Propyless och därmed är en sådan långsiktig lösning på plats.
CCS Healthcare är en av Nordens största tillverkare av hudvård, läkemedel och hygienprodukter. Läs mer i deras pressmeddelande (CCS) om förvärvet av Propyless.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulf Janzon, Policy & Communications Director, MSD
Mobil: +46 (0)70-355 08 52
E-post: ulf.janzon@merck.com

MSD är ett ledande globalt hälso-och sjukvårdsföretag som arbetar för att göra skillnad för många människor världen över. I USA och Kanada är företaget känt under namnet Merck.

Vi har en bred produktportfölj av receptbelagda och receptfria läkemedel, vacciner samt veterinärmedicinska läkemedel och företaget är representerat i mer än 140 länder.

MSD i Sverige har cirka 200 anställda och kontoret ligger i Sollentuna. Vi marknadsför läkemedel och genomför kliniska prövningar inom bland annat följande sjukdomsområden: kardiologi, immunologi, diabetes, infektionssjukdomar, astma/allergi, kvinnohälsa, cancer, dermatologi och centrala nervsystemets sjukdomar.