Det fjärde MTR Expresståget levererat

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2015 07:23 CEST

Den 17 april, på dagen enligt den tidsplan som MTR Express och Stadler satte i oktober 2013 har MTR tagit emot sitt fjärde tåg från Stadler.

Samtliga tåg från leverantören Stadler som hittills levererats har anlänt exakt enligt tidsplan.

-Även vårt fjärde snabbtåg är levererat på dagen enligt vår tidsplan, säger Johan Söör, VD MTR Express. Det visar att det går att vara punktlig och leveranssäker i tågbranschen genom idogt arbete och tydlig uppföljning.

Snabbtågen, som redan nu trafikerar sträckan Göteborg-Stockholm, har fått mycket goda utlåtanden från både kunder och personal.

-Samtliga våra tåg har hittills gått mycket bra och lokförarna prisar kvaliteten och funktionaliteten på tågen. I och med vårt senaste tillskott blir nu ”Bästlänken” ännu bättre säger Björn Nettervik, trafiksäkerhets- och fordonschef MTR Express.

När sista tåget levereras i början på augusti kommer MTR Express att ha totalt sex splitternya snabbtåg av modellen FLIRT i Sverige.

MTR-koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens största tågföretag och bedriver idag tågtrafik på tre kontinenter: Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2012 ca 30 miljarder SEK med ett resultat före skatt på ca 10 miljarder SEK. Sedan november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana. Att MTR nu utmanar SJ på paradsträckan Göteborg-Stockholm är ett första steg i ambitionen att vara en långsiktig och innovativ aktör på den svenska och nordiska tågmarknaden