MTR Express fördubblar antalet avgångar

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2015 07:07 CEST

MTR Express utökar sin trafik kraftigt med start den 17 augusti.

-Det känns mycket bra att vi nu börja erbjuda en tät tidtabell med attraktiva restider under hela dagen, säger Mikael Hallberg, kommersiell chef på MTR Express.

MTR Express snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm har haft en mycket positiv utveckling sedan starten den 21 mars i år. Allt fler kunder strömmar till Sveriges modernaste snabbtåg. Med start den 17 augusti fördubblar MTR Express sin trafik och kommer att erbjuda totalt 90 avgångar i veckan mellan Sveriges två största städer.

Med start på måndag 17 augusti erbjuder vi affärs- och privatresenärerna totalt 16 avgångar på vardagar, åtta i varje riktning, säger Mikael Hallberg.

Tidtabellen på vardagar är som följer:

Tågnummer 2000 2022 2024 2032 2040 2042 2044 2050
Avg. Göteborg 06:05 06:35 07:05 11:05 15:05 16:05 17:05 20:05
Ank. Stockholm 09:24 09:54 10:24 14:24 18:24 19:24 20:24 23:24
Tågnummer 2021 2023 2029 2033 2041 2001 2043 2047
Avg. Stockholm 06:36 07:36 10:36 12:36 15:36 16:36 17:36 19:36
Ank. Göteborg 09:55 10:55 13:55 15:55 18:55 19:55 20:55 22:55

MTR Express har stadigt en kundnöjdhet på över 90 procent och erbjuder sedan start de dokumenterat mest punktliga snabbtågen mellan Göteborg och Stockholm.

Det känns roligt att inte bara etablera ett tågbolag med nya snabbtåg rekordsnabbt, utan att vi också startar med så hög baskvalitet. Nu fortsätter vår resa där vi vill fortsätta trimma oss utifrån våra kunders synpunkter, säger Johan Söör, VD för MTR Express.

Tågen stannar i Herrljunga, Skövde och Södertälje. På helgerna körs avgångar på både lördagar och söndagar. Biljetterna bokas på mtrexpress.se.

MTR-koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens största företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2014 ca 48 miljarder SEK med ett resultat efter skatt på ca 14 miljarder SEK. Sedan november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL. I mars 2015 startade MTR Express snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm. MTR Express erbjuder de dokumenterat punktligaste snabbtågen på sträckan och en genomsnittlig kundnöjdhet på drygt 90 procent.