MTR Express punktligare än flyget

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2017 07:46 CEST

MTR Express lämnar Stockholm på väg mot Göteborg. ( Foto: MTR Express)

På sträckan Stockholm-Göteborg var snabbtåg mer punktliga än flyget under tredje kvartalet 2017. Siffrorna visar att MTR Express fortsätter att vara bäst i klassen. Jämförelsen gäller MTR Express och SJ:s snabbtåg samt SAS, BRA och Norwegian.

– Det är dags att vi gör upp med nidbilden av att tåg inte är punktliga. Framförallt uppskattar vår växande grupp affärsresenärer att vi på MTR Express värderar deras tid bäst av alla, säger MTR Express VD Mats Johannesson.

Redan i 12-månadersperioden fram till sista juni 2017 var snabbtågen tillsammans klart mer punktliga än flyget mellan Sveriges två största städer. Nu visar färsk statistik att tredje kvartalet 2017 inte är något undantag. Under perioden juli-september 2017 var snabbtågens genomsnittliga punktlighet mätt som ankomst inom 5 minuter 75 % mot 64 % för flyget. Mätt inom 15 minuter nådde snabbtågen hela 87 % punktlighet mot flygets 83 %.

– Nu kan vi lägga punktlighet till listan över tågets fördelar mot flyget, bredvid lägre klimatpåverkan, ett smidigare resande och anslutningar direkt i citykärnorna, säger Mats Johannesson.

MTR Express fortsätter att vara det mest punktliga bolaget mellan Stockholm och Göteborg och är i snitt 12 procentenheter mer punktligt än SJ:s snabbtåg under Q3 2017. Siffror nedan för kvartalet är hämtade från Trafikverket och Flightstats.com. MTR Express är den enda aktör som samlar in och publicerar sammantagen statistik för både tåg och flyg.

+ 5 min + 15 min
MTR Express    82 %     92 %
BRA    74 %     92 %
SJ snabbtåg    70 %     85 %
SAS    62 %     83 %
Norwegian    44 %     65 %
Snitt Snabbtågen    75 %     87 %
Snitt flyget    64 %     83 %

MTR-koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2015 ca 47 miljarder SEK (41,7 miljarder HKD) med ett resultat efter skatt på ca 12 miljarder SEK (10,9 miljarder HKD). Sedan november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL. Från och med december 2016 drivs även Stockholms pendeltåg av MTR. Sedan mars 2015 kör MTR också snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTR Express. MTR Express erbjuder de dokumenterat punktligaste snabbtågen på sträckan och en genomsnittlig kundnöjdhet på drygt 90 procent.