Trainy McTrainface blev en världsnyhet

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2017 11:12 CEST

Australiensisk TV uppmärksammar MTR Express Trainy McTrainface-namn.

Nyheten att ett av MTR Express snabbtåg kommer att döpas till Trainy McTrainface blev under torsdagen en världsnyhet. TV-kanaler och tidningar i bland annat USA, Storbritannien, Indien, Australien och Belgien har uppmärksammat händelsen.

När MTR Express och tidningen Metro bad svenska folket att rösta om namnet på ett av MTR Express tåg vann Trainy McTrainface överlägset. Hela 49 procent av de röstande valde det namnet. Trainy har sin namnkusin i Boaty McBoatface, som vann stort när Storbritanniens nya forskningsfartyg skulle namnges för ett år sedan. Men det brittiska forskningsrådet valde ändå ett annat namn, till mångas besvikelse. Men MTR Express går på folkets vilja och efter sommaren kommer en ceremoni genomföras där ett av de röda snabbtågen döps till Trainy McTrainface.

Detta har gett stort genomslag världen över. Det senaste dygnet har bland annat New York Times, TIME Magazine, Reuters, Newsweek, The Guardian och Sky News uppmärksammat MTR Express namndöpning. Även indisk, australiensisk och belgisk media har skrivit om namnet.

Sommarens snackis! Denna fina historia illustrerar hur vi vill jobba i MTR Express – som ett företag som bygger verksamheten tillsammans med resenärerna, och gör det utifrån kreativa idéer och med glimten i ögat”, säger MTR Express VD Johan Söör.

Exempel på några TV-inslag och artiklar:

För mer information, kontakta:

Johan Söör, VD, MTR Express, 0766 411 825

Nina Alexandersson, MTR Express, 0766 149 224

MTR-koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2015 ca 47 miljarder SEK (41,7 miljarder HKD) med ett resultat efter skatt på ca 12 miljarder SEK (10,9 miljarder HKD). Sedan november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL. Från och med december 2016 drivs även Stockholms pendeltåg av MTR. Sedan mars 2015 kör MTR också snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTR Express. MTR Express erbjuder de dokumenterat punktligaste snabbtågen på sträckan och en genomsnittlig kundnöjdhet på drygt 90 procent.