Kollektivtrafiken och tågnäringen viktig för att hålla Sverige rullande

Kollektivtrafiken och tågnäringen viktig för att hålla Sverige rullande

MTR och SEKO vill se att kollektivtrafiken och tågnäringen får stöd under och efter den pågående kris som Sverige just nu befinner sig i. Tunnelbana och pendeltåg såväl som fjärrtåg rullar fortfarande på, och det är viktigt att de så länge myndigheterna vill fortsätter att rulla under hela krisen men även därefter, skriver i Mark Jensen, vd MTR Nordic och Valle Karlsson, Ordförande, SEKO i en debattartikel i tidningen Arbetet idag.

– Vårt samhälle står inför stora utmaningar och det gäller även oss inom kollektivtrafiken och tågnäringen i stort. Därför är det fint att se att vi på MTR kan göra gemensam sak med SEKO för att konstruktivt föreslå lösningar. För att ta Sverige ur krisen handlar det nu om breda samarbeten och att våra politiker hittar varandra från vänster till höger. Ska vi skydda och skapa nya jobb och lyckas med klimatomställningen måste spår och järnväg få mer fokus, säger Mark Jensen VD på MTR Nordic

På mycket kort sikt är två saker viktiga:
1. Regionerna måste prioritera och få stöd för att kunna upprätthålla kollektivtrafiken. Att kraftigt reducera kollektivtrafiken av ekonomiska skäl äventyrar möjligheten för personal inom samhällskritiska sektorer som vård och omsorg att ta sig till sina arbeten och utföra sina viktiga arbetsuppgifter. En kollektivtrafik i full drift stävjar också smittspridningen genom minskad trängsel.

2. Fjärrtågtrafiken måste stöttas. Alla aktörer är extremt hårt ansatta och har i princip inga intäkter längre. De privata tågföretagen riskerar att helt slås ut, vilket allvarligt skulle försämra förutsättningen för ett hållbart resande. Sverige riskerar att inom få dagar stå utan fjärrtågtrafik och med ytterligare en våg av permitteringar och varsel. Det måste förhindras.

Läs hela debattartikeln här: https://arbetet.se/2020/03/25/en-kollektivtrafik-i-full-drift-hindrar-smittspridningen/

MTR länkar samman människor och hållbara samhällen varje dag, världen över. MTR är ett av de ledande globala tågbolagen och har en gedigen kunskap om spårbunden trafik, med över 40 års erfarenhet av järnvägstrafik, som innefattar allt från design och konstruktion till drift och fordonsunderhåll.

MTR vill vara en integrerad del av samhället och arbetar globalt även med stadsutveckling. Med en strävan att utveckla hållbara samhällen bygger MTR även fastigheter och identifierar alternativa lösningar för tids- och kostnadseffektiva investeringar i infrastruktur.

Med fler än 40 000 dedikerade medarbetare, ansvarar MTR för över 12 miljoner resenärer varje dag, i Hongkong, Sverige, Storbritannien, Australien och i Kina.

MTR Nordics verksamhet omfattar drift av Stockholms tunnelbana (sedan 2009), drift av Stockholms pendeltåg (sedan 2016) och fordonsunderhållsbolaget MTR Tech. Sedan 2015 kör MTR även snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTRX.