MTR och SL i samarbete med Blodcentralen för fler blodgivare i Stockholm

MTR och SL i samarbete med Blodcentralen för fler blodgivare i Stockholm

Varje dygn går det åt omkring 100 liter blod till skadade och sjuka patienter i Stockholms sjukvård. För att täcka behovet och ha rätt beredskap behövs fler blodgivare. Den 13–14 februari samarbetar MTR, SL och Blodcentralen på pendeltågsstationen Stockholm Odenplan för att uppmuntra resenärer att bli blodgivare och därigenom bidra till att rädda fler liv.

Sedan 2018 har MTR, SL och Blodcentralen genomfört informationskampanjer i samband med alla hjärtans dag, för att locka fler stockholmare att bli blodgivare. Fler blodgivare behövs och det är viktigt att de representerar Stockholms befolkning så att rätt blodgrupp alltid finns tillgänglig till den som behöver. Att möta stockholmarna i pendeltågsmiljö har resulterat i hundratals nya blodgivare och under 2020 kommer det genomföras flera kampanjer, där den första äger rum den 13–14 februari på pendeltågsstationen Stockholm Odenplan.

– Vårt samarbete handlar om att synliggöra det arbete som Blodcentralen gör. Genom att informera om vikten av att ge blod på en plats där det dagligen är fler än 37 000 påstigande, skapar vi förutsättningar för fler att bli blodgivare, säger Jessica Törnkvist, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen och fortsätter:
​– Och att göra en kampanj i anslutning till alla hjärtans dag med ett så viktigt tema känns givet. För visst är det svårt att hitta en mer hjärtlig gåva än den att ge blod.

Stockholmare positiva till att ge blod
2019 donerades det 74 077 påsar blod av stockholmarna, vilket är 2 356 fler än året innan. Och även andelen nyanmälda blodgivare ökade från 10 235 år 2018 till 11 120 år 2019. Men även om både nyanmälningar och antal blodpåsar ökat finns det fortsatt ett stort behov att få fler blodgivare. Blod är en färskvara som bara håller i 6 veckor. Det är viktigt att det alltid finns många blodgivare tillgängliga eftersom efterfrågan kan ändras snabbt.

– Vi är självklart glada över utvecklingen vad gäller donerat blod och nya blodgivare, men vi behöver fler som ger. Vi är därför glada över att fortsätta vårt samarbete med MTR och SL, för att nå många stockholmare, säger Ingrid Engström, kommunikatör på Blodcentralen.

Det här händer på plats:
Plats: Södra mellanplan på pendeltågsstationen Stockholm Odenplan
Tid: Kl. 07.30–17.30 den 13/2 och kl. 07.30–15.30 den 14/2.
Personal från Blodcentralen informerar om sitt arbete och vad det innebär att vara blodgivare. Det finns även möjlighet att testa sitt hb-värde, för att snabbt kunna se om man kan anmäla sig som blodgivare.

Av praktiska och säkerhetsmässiga skäl går det inte att ge blod på plats på stationen, men däremot går det bra att ta sig till Norrtullsgatan 6 på Odenplan, där en av blodcentralerna ligger, och fullfölja sin registrering för att bli blodgivare eller ge blod. Öppettiderna för Blodcentralen Odenplan är: kl. 08–19 den 13/2 och kl. 08–15 den 14/2.

MTR länkar samman människor och hållbara samhällen varje dag, världen över. MTR är ett av de ledande globala tågbolagen och har en gedigen kunskap om spårbunden trafik, med över 40 års erfarenhet av järnvägstrafik, som innefattar allt från design och konstruktion till drift och fordonsunderhåll.

MTR vill vara en integrerad del av samhället och arbetar globalt även med stadsutveckling. Med en strävan att utveckla hållbara samhällen bygger MTR även fastigheter och identifierar alternativa lösningar för tids- och kostnadseffektiva investeringar i infrastruktur.

Med fler än 40 000 dedikerade medarbetare, ansvarar MTR för över 12 miljoner resenärer varje dag, i Hongkong, Sverige, Storbritannien, Australien och i Kina.

MTR Nordics verksamhet omfattar drift av Stockholms tunnelbana (sedan 2009), drift av Stockholms pendeltåg (sedan 2016) och fordonsunderhållsbolaget MTR Tech. Sedan 2015 kör MTR även snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTR Express.