Pendelkoll.se är en gratistjänst som visar för resenärer aktuell tid till nästa tåg vid den Pendeltågsstation de vill åka från.

Pendelkoll.se ger Pendeltågens resenärer snabb information

MTR har i samarbete med SL utvecklat gratistjänsten Pendelkoll.se som ger alla resenärer realtidsinformation om Pendeltågstrafiken i Stockholm direkt till sin dator eller mobil. Efter val av station visar den tiden till närmaste avgångar i båda riktningarna med information om var på linjen varje tåg är just nu. Tjänsten visar också samlad störningsinformation och är tillgänglig från och med 11 oktober.

– Våra resenärer ska alltid ha den mest aktuella informationen lätt tillgänglig om Pendeltågstrafiken. När vi utvecklade Pendelkoll.se utgick vi från deras egna önskemål som vi har samlat in via Pendelpanelen. Tjänsten är snabb och enkel att använda och vi hoppas den ska underlätta pendlarnas vardag, säger Henrik Dahlin, VD MTR Pendeltågen.

Pendelkoll.se är en webbsida som fungerar såväl för desktopdator som för mobiltelefon. Tjänsten visar i realtid hur lång tid det är till nästa avgång, hur många minuter sedan tågen ankom till eller avgick från senaste station, samt var på linjen pendeltågen befinner sig. Längst ner på sidan finns en länk till samlad information om aktuella störningar i hela Pendeltågstrafiken.

– Vi kommer fortsätta att utveckla Pendelkoll.se utifrån de synpunkter och förslag våra resenärer ger oss. Efter en rekordhög punktlighet i september på 94,8 % vill vi fortsätta att förbättra vår service. Det ska vara enkelt att välja att resa klimatsmart i en region som växer så snabbt som Stockholm, säger Henrik Dahlin.

Pendelpanelen administreras av Novus på uppdrag av MTR i samarbete med SL. Deltagarna i panelen får löpande svara på frågor som ger kunskap om hur de ser på sina resor med Pendeltågen. Mer information finns på Pendelpanelen.se.

Så fungerar Pendelkoll.se

• Sök fram stationens namn.
  • 5 senaste sökningar sparas automatiskt på förstasidan.
  • Lista över närmaste avgångar visas i tidsordning.
  • Vid varje avgång anges antal minuter till ankomst och var tåget är.
  • Klicka på pil i högersidan för att se var på linjen tåget är.
  • Längst ner finns länkar till samlad information om trafikstörningar och SLs reseplanerare.

Exempelbilder från Pendelkoll.se i visningsläge för mobiltelefon finns bifogade i bilaga. Foto: MTR.