Lärlingsprovanställningar är ett stort steg i rätt riktning

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2011 10:59 CET

Idag presenterade arbetsmarknadsminister Hillevi Engström en utredning som ska föreslå lösningar i fråga om lärlingsprovanställningar, en ny anställningsform med utbildningsinnehåll för unga.

- Det är ett stort steg framåt för att minska det utanförskap som just nu många unga människor hamnar i när de inte kommer in på arbetsmarknaden. Lärlingsprovanställningar skapar möjligheter för ungdomar med riktiga jobb som är attraktiva för arbetsgivare och som dessutom innehåller utbildning, säger Erik Bengtzboe, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet.

- Lärlingsprovanställningen innebär att fler unga kan få in en fot på arbetsmarknaden med ett riktigt jobb tack vare större flexibilitet och samtidigt får det som vi unga ofta saknar; erfarenhet. Det är ett stort steg för att undvika att unga människor fastnar utanför arbetsmarknaden, och det är bra att regeringen nu vågar vrida och vända på fler stenar för att låta även ungdomar vara med och bidra i Sverige, avslutar Erik Bengtzboe.

För presskontakt hos Moderata Ungdomsförbundet eller frågor vänligen kontakta Jonas Lovéus 0760-456362

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största politiska ungdomsförbund med över 12 000 medlemmar.

Vår viktigaste idé är den om individens frihet. Varje människa har rätt att bestämma över sitt eget liv, och att bli respekterad för sina val. Det är en idé med stor inneboende kraft. Uttryckt i människors ord och handlingar har den fått diktaturer på fall och Berlinmurar att rämna.