MUF rekordvärvade i valrörelsen

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 09:33 CEST

Moderata Ungdomsförbundet har under valrörelsen värvat 3483 medlemmar över hela Sverige i samband med valkampanjen Sverige Jobbar!. Under riksdagsvalet 2006 värvades cirka 1300 medlemmar till MUF under valrörelsen. Med de mätinstrument ungdomsförbundet har att tillgå är 2010 års siffror ett rekord i antal nyrekryteringar under en valrörelse. Med normal höstvärvning kommer förbundet nå 14 000 medlemmar under hösten.

-         Detta är ett bevis på att vi bedrev en valrörelse som låg rätt i tiden och fokuserade på rätt saker. Tiden då politiska ungdomsförbund och MUF tappade medlemmar är sedan länge förbi och vi har nu ökat från dryga 7000 medlemmar 2006 till snart 14000 medlemmar 2010. Det är med framtidsoptimism, inte svartmålning, man möter unga idag, säger förbundsordförande Niklas Wykman.

-         En av nyckelfaktorerna till rekordökningen ligger i vår förmåga att integrera det politiska engagemanget med nätets möjligheter. Vår satsning på webbTV blev en succé och nätmobiliseringen gav resultat. Teknisk nyfikenhet tillsammans med ett framtidsinriktat politiskt budskap är det bästa sättet att nå unga idag, avslutar Niklas Wykman.

Moderata Ungdomsförbundets medlemsutveckling över tid:

2006                                   7188 medlemmar

2007                                   8155 medlemmar

2008                                   9153 medlemmar

2009                                   10570 medlemmar

För att bli medlem krävs det att man är mellan 13 - 30 år, delar våra värderingar och betalar en årlig medlemsavgift på 40 kronor.

För mer information:

Gustaf Stenlund