MUF skickar hårdhandskar till Eliasson

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2006 13:17 CEST

– Vi önskar den nye utrikesministern Jan Eliasson lycka till och skickar honom ett par boxningshanskar som han kan använda i utrikespolitiken. Jag hoppas att Eliasson vågar smutsa ner den dyra kostymen i kampen för demokratisering av världens diktaturer. Den första ronden borde Eliasson gå i sitt eget FN och slänga ut diktaturerna , säger Johan Forssell, ordförande i Moderata Ungdomsförbundet.

– Ingen personifierar överklassvänstern så väl som Sveriges nya utrikesminister gör. T om Jacob Wallenberg skulle framstå som en orakad lantis bredvid honom. Frågan är om Eliasson vågar lämna den diplomatiska stilen och bli en slugger. Annars blir han ytterligare en lika intetsägande utrikesminister som Laila Freivalds, om än i lyxförpackning, fortsätter Forssell.

– FN är i akut behov av att reformeras. Trots goda intentioner har organisationen kommit att bli en lekstuga för diktaturer där vi alltför ofta tvingas bevittna hur diktaturerna gör gemensam sak för att skydda varandras intressen. Dessutom kan listan över FN:s misslyckade krishanteringsinsatser göras lång. Med ett par rejäla boxningshandskar till Eliasson hoppas vi på en tuffare svensk utrikespolitik som vågar ifrågasätta diktaturerna, avslutar Forssell.

För mer information:

Henrik Nerlund