Ny rapport om integration och SFI

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2008 15:56 CEST

Moderata Ungdomsförbundet

2008 09 19

Reformera SFI-undervisning för bättre integration

Moderata Ungdomsförbundets arbetsgrupp presenterar idag sin integrationsrapport Ett Sverige för alla - Alla för Sverige. En av dem viktigaste åtgärderna är att reformera SFI-utbildningen. Vi behöver fler SFI-utbildare, ökade incitament genom att ta bort tvånget till SFI och större kontakt mellan skolan och näringslivet, säger Niklas Wykman förbundsordförande i MUF.

- Idag så finns det bra svenskundervisning men den släpper igenom alltför många människor. Dels är den utformad på ett sätt där många tvingas in i den och dels saknas det drivkrafter att fullfölja utbildningen. Att införa en bonus för dem som klarar utbildningen snabbt och dessutom säkerställer att det finns en bra kontakt med det lokala näringslivet och skolan är väldigt viktigt, fortsätter Niklas Wykman.

- Att tillåta privata aktörer i större utsträckning att ha möjlighet att bedriva SFI-undervisning skulle också öka kvalitén på utbildningen. Med fler SFI-utbildare är det också enklare att rikta in sig på speciella grupper och anpassa utbildningen, avslutar Niklas Wykman.

För mer information:

Gustaf Stenlund