MultiQ fortsätter att växa i Tyskland

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2004 09:31 CEST

MultiQ har tagit hem ännu en stor order från sin tyska partner BA-Tech, till ett värde av ca 6 Mkr. Detta är därmed den andra stora ordern från BA-Tech på kort tid. Även denna order avser specialdesignade bildskärmar för olika industriella applikationer. Ordern kommer att levereras med start 2004, för att slutlevereras under 2005.

BA-Tech är en av flera partners på den tyska marknaden och MultiQ förväntar fler viktiga order under den närmaste tiden. MultiQ har sedan 2003 samarbetat med BA-Tech som är baserade i södra tyskland och har en inriktning på försäljning av bildskärmar för olika industriella applikationer. MultiQ-skärmens unika egenskaper stämmer väl överens med de kvalitets krav som ställs från, t.ex. maskinbyggare och dess underleverantörer.

Lokal närvaro är ytterst viktigt, ” all business is local” må låta slitet, men det stämmer verkligen när man skall arbeta sig in på den mycket konkurrensutsatta tyska marknaden, säger MultiQ’s Vd Jonas Wästberg.

Satsningen på lokala säljare lönar sig och MultiQ avser därför att även under nästa år öka sin marknadsbearbetning genom att tillsätta fler säljresurser på den tyska marknaden. Under 2004 har två lokalkontor öppnats och bolaget avser att öppna fler under 2005.

MultiQ har valt att, på den tyska marknaden, fokusera på ett mindre antal intressanta segment. Det är denna fokusering av marknadsbearbetningen som nu har givit resultat.

Ett prioriterat och mycket intressant marknadssegment är bildskärmar för medicinteknisk utrustning. MultiQ kommer därför att finnas representerade på Medeka mässan som äger rum i Düsseldorf i slutet av november. Där kommer bl.a. MultiQ’s nya medicintekniskt godkända bildskärmar att presenteras.

Jonas Wästberg, VD MultiQ International AB, tel: 040-14 35 38, mobil: 0709-74 35 00,
e-post: jonas.wastberg@multiQ.se

Peter Ahlgren, styrelseordförande i MultiQ International AB, mobil: 0708-15 09 91,
e-post: peter.ahlgren@multiQ.se

MultiQ Products AB bildades 1988 i Malmö. Företaget utvecklar, tillverkar och marknadsför kundanpassade platta bildskärms- och modullösningar för publika och krävande miljöer. Skärmarna kan integreras i inredningen och monteras på en mängd olika sätt. De lyfter effektivt fram kundens varumärkesprofil med t ex företagets färg och logotyp.
MultiQ är noterat på O-listan. År 2003 omsatte bolaget 81 MSEK och hade 25 anställda. Företaget har erhållit ett flertal utmärkelser för sina produkter, bland annat CeBIT Highlight Award för bästa innovativa hårdvara och Utmärkt Svensk Form för design.