MultiQ: nya huvudägarens verksamhet är digitala media inom detaljhandeln.

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 10:04 CEST

ZetaDisplay AB har i ett flaggningsmeddelande bekräftat att bolaget under de senaste börsdagarna har förvärvat 10.15% av aktierna i MultiQ International AB.

”Vi ser positivt på att ZetaDisplay investerar i MultiQ”, säger VD Jonas Wästberg. ”ZetaDisplay’s produktkoncept är avsett för olika typer av digitala reklambudskap inom detaljhandeln, ett av MultiQs försäljningsmässigt viktigaste segment. I Sverige och på andra marknader, som Tyskland och England, ser vi att detaljhandeln är inne i ett expansivt skede och marknaden för digitala medier är i stark tillväxt.”

Bolagens produkter kompletterar varandra väl och MultiQ s nya skärmserie passar också väl med ZetaDisplay’s koncept. MultiQ’s försäljnings- och serviceorganisation är väl lämpad för marknadsbearbetning avseende produkter inom digitalt media.

Det är också intressant att ZetaDisplay är finansierade av isländska finansiärer med mycket stora investeringar inom detaljhandeln, främst i Storbritannien. Dessa kontakter kommer att vara värdefulla i MultiQ’s fortsatta internationella expansion inom denna sektor.

MultiQ etablerade i våras ett försäljningskontor i London för att effektivare bearbeta den växande marknaden i Storbritannien.

För mer information se www.zetadisplay.com för flaggningsmeddelande.

Jonas Wästberg, VD MultiQ International AB, tel: 040-14 35 38, mobil: 0709-74 35 00,
e-post: jonas.wastberg@multiQ.se

Peter Ahlgren, styrelseordförande i MultiQ International AB, mobil: 0708-15 09 91,
e-post: peter.ahlgren@multiQ.se

Se även www.multiQ.se, där bilder finns för nedladdning.

MultiQ International AB bildades 1988 i Malmö. Företaget utvecklar, tillverkar och marknadsför kundanpassade platta bildskärms- och modullösningar för publika och krävande miljöer. Skärmarna kan integreras i inredningen och monteras på en mängd olika sätt. De lyfter effektivt fram kundens varumärkesprofil med t ex företagets färg och logotyp.
MultiQ är noterat på O-listan. År 2004 omsatte bolaget ca 135 MSEK, var lönsamt, och hade 28 anställda. Företaget har erhållit ett flertal utmärkelser för sina produkter, bland annat CeBIT Highlight Award för bästa innovativa hårdvara och Utmärkt Svensk Form för design.