Änglar, OSis och champagne - en bloggtrilogi

Blogginlägg  •  2012-08-07 12:54 CEST

Änglar, OSis och champagne - en bloggtrilogi

Jag har reflekterat en del över min sommar, vilket resulterat i en trilogi som publiceras med ett inlägg tre måndagar i rad under augusti. Varje inlägg har sitt eget tema och den röda tråden är min reflektion kring entreprenörskap gällande respektive tema, som återkommer i slutet av varje inlägg.

1 - En fest för änglarna
Under början av sommaren kallades jag för ”Bindefeld” av en del av mina kollegor. Det de åsyftade var att jag, som VD för Sörmlandsfonden AB, hade uppdraget att i mitten av juli anordna en sommarfest för några av Sörmlands mest framgångsrika och inflytelserika personer. De flesta av de inbjudna gästerna med respektive var så kallade affärsänglar, det vill säga personer som med egna medel investerar ägarkapital i företag.

Denna typ av investeringar brukar kallas för riskkapital. För egen del var jag rätt okunnig inom detta område för några år sedan, men det jag lärt mig är att riskvilligt kapital – och kompetens – är väldigt viktigt för företag med stora ambitioner. Det behövs helt enkelt ett rejält risktagande, bland annat ekonomiskt, för att kunna uppnå den framgång man siktar på. Att skriva om riskkapital är dock känsligt eftersom det i media på senare tid mest förknippats med girighet, i just dessa fall sannolikt på riktiga grunder. Området är dock mycket mer komplext än så, det får därför räcka med denna bakgrundsbeskrivning här och nu.

Nu var det ingen stor fest jag anordnade, utan en i lagom storlek för att det skulle bli mer personligt. Syftet var också att gästerna skulle lära känna varandra och bygga relationer som i längden också skulle kunna underlätta framtida gemensamma investeringar. En av änglarna ställde även upp som husvärd, så själva festen var hemma hos honom och hans hustru i sydöstra delen av Sörmland. Vi planerade allt från inbjudningar till mat, underhållning och logi för de som önskade sova över i närheten. Det mest osäkra var förstås vädret. Om det hade varit vackert väder skulle vi kunna vara nere vid stranden, annars fick det bli inne i huset.

Det blev en minnesvärd kväll. Trots att de flesta av gästerna var okända för varandra så blev det en väldigt trevlig och personlig stämning. Innan vi satte oss till bords hade vi även en gemensam diskussion om innovationer och entreprenörskap där flera av gästerna engagerade sig, bland annat en tidigare minister med rötter i Sörmland. Det var en fröjd som festarrangör att höra de många diskussioner som pågick runtom i huset. Just det, i huset. Vädret blev för ostadigt och det regnade när gästerna kom så festen fick bli inomhus. Det sprack dock upp under kvällen, varav många av oss gick ut en sväng och ner till stranden mot en vik i Östersjön. Allt klaffade som det skulle och lovorden gällande sommarfesten var många, både under och efter kvällen.

Thomas reflekterar
Jag tror alltmer på Sörmland. Vi har ett fantastiskt vackert landskap med härliga boendemiljöer och direkt närhet samt tillgång till Stockholm. Det ger unika fördelar som inte finns någon annanstans i Sverige. Sörmlands attraktionskraft är nog större än vad gemene man tror. Att under en härlig sommarkväll få umgås med några av de personer som kan betyda mycket för vår framtida innovations- och entreprenörskraft stärkte min tro på Sörmland ytterligare. I mitt andra jobb, som VD för Munktell Science Park, har vi en övergripande vision om att skapa hjärtat i Sveriges ledande innovations- och entreprenörsregion. En mycket viktig pusselbit är på väg att falla på plats med engagerade Sörmländska företagsledare och entreprenörer, som även kan vara villiga att riskera sitt kapital.

/Thomas

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom