Jag Är Eskilstuna @JagArEskilstuna

Blogginlägg   •   Apr 19, 2013 09:40 CEST

Eller rättare sagt - Jag VAR Eskilstuna. Eller egentligen så ÄR jag nog den här staden. Och har alltid varit det. Även när jag ’bodde borta’ i Rom och Stockholm under nästan 20 år.

Det har skett en hel del positiva saker för Eskilstuna de senaste veckorna. Mässan Eskilstuna inspirerar i Munktellarenan med 6000 besökare och Eskilstunabåten som tog näringsliv, ideella organisationer och kommunen ut på Östersjön för att samverka. Det var stort fokus på just varumärket Eskilstuna.

Per Schlingmann pratade om att ”platser måste förtjäna att människor vill bo där” och pekade på att det finns en ”progressivitet i Eskilstuna”. Vi måste våga, våga välja bort. Inte vara bra för allt och alla och ställa oss frågan - Vad gör oss unika?

Helena Nordström från Placebrander berättade om Jönköpings fantastiska varumärkesresa och kampanjer. Även hon menade att våga är en framgångsfaktor och vikten av att samverka. Och använda kreativitet och humor.

Varumärket Eskilstuna ägs av alla. Det är helt naturligt att några få personer är utvalda att styra och gasa för att vi inte ska bli stillastående. Men bilden av Eskilstuna och varumärket Eskilstuna ägs av alla invånare.

En liten del i detta stora arbete är ett nystartat twitterkonto. Här tweetar Eskilstunabor under en veckas tid om hur det är att bo och leva i Eskilstuna. Jag hade den stora äran att var först ut och dela med mig av min vecka. Det är med stolthet jag lämnar över fågelkvittret till en ny Eskilstunabo.

Du som twittrar - Följ @JagArEskilstuna

I övrigt så har vi kommande vecka extra fokus på entreprenörer. Lite mer än vanligt. Nätverket Din idé som hjälper och stöttar idébärare, nyföretagare och entreprenörer kraftsamlar under vecka 17 och arrangerar en rad aktiviteter på olika håll i Eskilstuna. Ett tips - Frukost varje morgon på Munktell Science Park

Ciao!
Stina

PS Passa på du också att delta i en av kommande workshops kring varumärket – vad ska ditt Eskilstuna vara känt för i framtiden?