Årets innovatör har en innovation som kan rädda liv

Nyhet   •   Feb 14, 2014 15:30 CET

Vid årets upplaga av Marknadsplats premierades flera Eskilstunabor. Munktell Science Park delade ut pris till Årets Innovatör. Rolf Ingeson vann med sin uppfinning Millenium Desaltination Device, vilken kan göra havsvatten drickbart. Innovationen gör vattnet både avsaltat och bakteriefritt. Ett helt nytt sätt att rena vatten som rönt stor nationell och internationell uppmärksamhet och även erhållit patent i en flertal länder.

Motiveringen lyder:

Årets Innovatör bidrar till en bättre värld genom att ta sig an en av vår tids största utmaningar. Innovationen kommer att kunna rädda många liv och innebära bättre livskvalité för miljontals människor. Det finns nog inget som kan stoppa Rolf Ingeson - Årets Innovatör 2013!

Eskilstuna har en stark innovationskraft. Ett led i att förstärka och lyfta innovationskraften är att årligen utse Årets innovatör vid näringslivets event Marknadsplats.

Övriga nominerade till Årets innovatör:

Christine Gustafsson, för sin idé och utveckling av JustoCat
Annika Löfgren, med sitt företag Kreo

Årets Innovatör tidigare vinnare:

2011 Mikael Joki, Eskilstuna Elektronikpartner AB
2012 Petter Wannerberg, QW Creatives, Clevr