Barnbok ska lära nyanlända familjer om svensk kultur

Nyhet   •   Maj 25, 2016 13:30 CEST

Josefine A Andersson och Daniela Lundin-Hatje Foto av MayaLee Photography. http://www.mayalee.se/

Den 2 juni släpps den digitala boken Välkomna Hit. Det är en pedagogisk familjebok som hjälper nyanlända barn och vuxna att lära känna den svenska kulturen och det svenska samhället. #VälkomnaHit är ett projekt initierat av entreprenören och barnboksförfattaren Josephine A Andersson i syfte att skapa integration.

Den digitala boken Välkomna Hit skapades i syfte att främja integration genom att på ett lättillgängligt och tydligt sätt lära människor, som av olika anledningar tvingats lämna sitt hemland, om det svenska samhället och svensk kultur. I boken, som ges ut på flera språk (arabiska, engelska, dari och svenska) kan man läsa om såväl dans runt midsommarstång och luciafirande som äggjakt och fika. Men även om hur den svenska skolan fungerar, att poliser är snälla och att man inte får slå barn.

– Vi vill vara med och skapa ett öppet Sverige som bjuder in till mångfald och ny kunskap. Allt för att skapa integration på riktigt. Boken beskriver på ett lättsamt sätt våra svenska traditioner, men den innehåller också information som är nyttig att känna till, säger Josephine A Andersson.

Initiativtagaren till boken är entreprenören och barnboksförfattaren Josephine A Andersson som i sitt arbete som lärare har jobbat med många nyanlända barn.

– Att komma till ett nytt land kan vara tufft och främmande. Segregation och utanförskap ökar på grund av okunskap. Genom vår bok vill vi inkludera människor i det svenska samhället och säga Välkomna Hit, fortsätter Josephine A Andersson.

Boken finns tillgänglig för nedladdning kostnadsfritt både på projektets hemsida www.valkomnahit.se  och på www.migrationsverket.se

För mer information och pressmaterial, vänligen kontakta:

Josephine A Andersson
Mail: info@valkomnahit.se

Om Välkomna Hit
Den 2 juni finns boken tillgänglig på engelska, arabiska, dari och svenska. Kostnadsfri nedladdning på www.valkomnahit.se och på www.migrationsverket.se Boken är skriven av Josephine A Andersson, illustrerad av Daniela Lundin-Hatje och formgiven av Massih Naisan. Projektet #VälkomnaHit var en av fem finalister i Business Challenge i kategorin socialt entreprenörskap.

Josephine A Andersson är 29 år och bor i Eskilstuna. När hon blev mamma tyckte hon att det saknades pedagogiska böcker om mat, därför skrev hon familjeböckerna ’Från gård till gaffel’, ’Från gård till gaffel - grisens liv’ och ’Penny lagar mat’. De pedagogiska böckerna är utgivna på det egna förlaget AL Publishing som sedan 2014 finns etablerat på Munktell Science Park i Eskilstuna.

Daniela Lundin-Hatje har studerat informativ illustration på Mälardalens Högskola och är kommunikatör på Eskilstuna Kommun med intern och extern webb och illustration/grafisk formgivning.

Massih Naisan är grafisk formgivare och illustratör. Han har studerat informativ illustration på Mälardalens Högskola och drivit egen firma. I dag arbetar han på Netent som 2d-grafiker/graphics artist.

Facebook: Välkomna Hit
#VälkomnaHit