Energijakten - en tävling där alla är vinnare

Nyhet   •   Aug 17, 2015 11:01 CEST

Nu är Energijakten lanserad, en webbaserad tjänst som utmanar verksamheter och dess anställda att spara energi tillsammans. En tävling där alla är vinnare.

- Många verksamheter har jobbat länge med energieffektiviseringar i sina byggnader men det finns mycket kvar att spara på i form av onödig belysning och elektriska apparater som är igång när det inte behövs, säger Linda Aldebert, grundare till företaget Future Sustainable AB.

Företagen som går med i Energijakten får minskad energiförbrukning, minskade kostnader, minskad klimatpåverkan och gör alla till vinnare. Varje deltagande organisation utgår från sin egen webbaserade utmaningssida där fakta om energiförbrukning, mål och goda exempel från tidigare arbete finns upplagt. De anställda deltar genom att anmäla sig på sidan och varje månad sker en avstämning av energiförbrukningen.

Utmaningen ligger i att motivera de anställda att spara och Energijakten gör just det. Genom att lotta ut attraktiva priser månadsvis beroende på hur mycket organisationen sparar så höjs engagemanget. Linda är övertygad om att om många sparar tillsammans så når man bra resultat. Vissa studier har visat besparingar upp till 20%.

- Jag är glad att Energijakten.se är släppt så att vi äntligen kan få en respons på det Linda har kämpat så hårt med. Det ger oss alla energi att fortsätta med utvecklingen av Energijakten. Eftersom projektet handlar om en hållbarare miljö samt energi och skattebesparingar så är jag personligen extra angelägen om att detta lyckas. Det påverkar ju oss alla! säger Niklas Sikström, affärsutvecklare på Create Business Incubator.

Företagsinkubatorn Create har stöttat med coachning, kunskap och stöd. Även Mälardalens Högskola MDH och internationella samarbetspartners till Linda har hjälpt till i utvecklingen.

Climate is changing. Are you?

Linda Aldebert linda@futuresustainable.com

Future Sustainable