Från ide´ till GooglePlay via Munktell Science Park's Business School

Nyhet   •   Maj 14, 2014 08:10 CEST

En ny diabetesapp, för diabetiker som nyligen har fått sin diagnos och vill lära sig att hantera sin diabetes, har publicerats på GooglePlay. På ett enkelt sätt kan man lära sig hur ens blodsockervärde reagerar på kost och motion och på så sätt lära sig att hantera sin diabetes. Entreprenören Mikaela Bertilsson förverkligade sin idé kring en app om diabetes som bidrar till en bättre livskvalité.

Idéen till diabetesappen började i och med att Mikaela deltog i nyföretagarprogrammet Business School på Munktell Science Park. Affärsidéen och företaget vann Business School affärsutvecklingsstipendie år 2012. Därefter har finansierings sökts, produkten har utvecklats, nätverk skapats och kontakter tagits med kliniker utomlands. Nu publiceras appen också på Googleplay.

- Äntligen! Nu finns diabetes appen på GooglePlay. Det tog sin runda tid att komma dit men nu är den nedladdnings klar och jag är så stolt, säger en lycklig Mikaela.

SE Competence som är företaget bakom appen har en vision om att genom kunskap kan man göra val som bidrar till en bättre livskvalité. Genom ökad kunskap om sin diabetes kan man få en betydligt bättre livskvalité. I många delar av världen finns inte patientföreningar som vi har i Sverige. Genom kunskap ges patientmakt till de drabbade.

Enligt svenska Diabetesförbundetär diabetes en av de mest vanliga icke- smittsamma sjukdomarna globalt sett…en så snabb utveckling att den liknas vid en epidemi”.  ”I dag har fler än 370 miljoner människor diabetes, hälften av dem är mellan 20 och 60 år. De kommande 20 åren kommer antalet diabetespatienter att öka från dagens väldiga siffra cirka 438 miljoner. Också i Sverige är ökningen dramatisk. År 2030 kommer det att finnas långt fler än 600 000 svenska diabetiker”, enligt Diabetesportalen.se, Lunds universitet, medicinska fakulteten.

Mikaela fortsätter sitt arbete med att utveckla både den specifika diabetes appen och sitt företag SE Competence. Appen finns för Andriod som stödjer version 4. Kommer snart för Iphone.

För mer info om appen se www.secompetence.com

Kontakta Mikaela Bertilsson, SE Competence, 070-7743931 för mer information.