Munktell Science Park i Eskilstuna är miljödiplomerade

Nyhet   •   Jan 25, 2016 11:38 CET

Munktell Science Park har, under ledning av Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, uppfyllt kraven för miljödiplomering enligt Svensk Miljöbas miljöledningssystem. Detta innebär ett kontinuerligt arbete med miljöförbättrande åtgärder på ett enkelt och systematiska sätt.

I linje med Eskilstuna kommuns målsättning, att skapa god livskvalitet för alla som bor och verkar i kommunen, har nu även Munktell Science Park miljödiplomerats. Miljödiplomeringen innebär att ett miljöledningssystem införts för att skapa ordning och reda i miljöarbetet och minska verksamhetens miljöbelastning. I veckan delas diplomet ut i samband med en informationsträff för företag och organisationer etablerade i parken.

- Det känns riktigt bra att få detta kvitto på vårt miljöarbete. Det är viktigt att fortsättningsvis ge insikt och sprida kunskap, bland annat till företagen på Munktell Science Park, om vad man kan göra för att arbeta mer miljövänligt, säger Maria Lönnerek, projektledare och miljöchef på Munktell Science Park.

- Det finns ett stort miljöengagemang hos medarbetarna och det genomsyrar hela verksamheten. Genom att sprida sitt engagemang och tankesätt till hyresgästerna på Munktell Science Park skapas en bra grund för ett hållbart företagande, säger Susanna Thörn, Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö

Miljöledningssystem enligt Svensk MiljöbasSvensk Miljöbas miljöledningsstandard bygger på grundläggande delar i ISO 14001 och EMAS. Skillnaderna jämfört med ISO 14001/EMAS är bland annat lägre krav på dokumentstyrning, avvikelsehantering och rutiner. Svensk Miljöbas lägger stor vikt vid vad verksamheten presterar i form av faktiska miljöförbättringar och miljöutbildning för medarbetarna.

För mer information kontakta:

Maria Lönnerek, miljöchef, Munktell Science Park
Tel: 070-104 60 03 mail: maria@munktellsciencepark.se