Sörmlandsfonden investerar i Freelway AB

Nyhet   •   Dec 28, 2015 09:04 CET

Sörmlandsfonden och två privatinvesterare, så kallade affärsänglar, tillhörande Sörmlandsfondens affärsängelnätverk har kommit överens med cleantechbolaget Freelway AB om en investering i form av ägarkapital.

- Detta ger oss möjlighet att lansera vår samordningstjänst Freelway HIT som hjälper organisationer att göra sina transporter hållbara. Dessutom tillförs bolaget ny viktig kompetens, säger Tobias Forngren, Freelway AB.

Freelway utvecklar och driver digitala plattformar för samordning av transporter som skapar värden inom ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Freelway HIT är en helt ny tjänst som står inför lansering. Den innebär att anställda i större organisationer, t ex kommuner, får ett digitalt verktyg att hjälpa varandra med både varu- och persontransporter.

Verktyget ger en överblick över de interna transportflödena och skapar dessutom sociala värden genom att de anställda hjälps åt inom och över enhetsgränser och kan t ex samåka till och från jobb och möten. Tjänsten genererar även enkla nyckeltal för miljö och ekonomiska besparingar, både på avdelningsnivå och organisatorisk.

Bolaget grundades år 2014 och under samma år lanserades den publika samordningstjänsten Freelway GO, transport av varor mellan, i första hand, privatpersoner. Bolaget har sitt säte i Strängnäs.

Sörmlandsfonden gör genom Freelway en spännande investering i ett startup bolag med stort hållbarhetsfokus, där användarna av tjänsten minskar sina kolidioxidutsläpp.

- Freelway är Sörmlandsfondens sjunde investering, varav den femte i år. Bolaget har en modern och skalbar affärsidé samt ett starkt team, vilket är en bra grund för investering i tillväxtbolag, tillägger Thomas Karlsson, VD för Sörmlandsfonden.

Sörmlandsfonden är en sörmländsk investerare av aktivt ägarkapital i bolag med rejäl tillväxtpotential. Sörmlandsfonden driver forumet Sörmlandsnästet där ett aktivt nätverk av affärsänglar ingår, som erbjuds möjlighet att investera tillsammans med Sörmlandsfonden. Sörmlandsfonden ägs av Sparbanken Rekarne, Sörmlands Sparbank och Länsförsäkringar Sörmland samt drivs av Munktell Science Park.

PRESSKONTAKT
Thomas Karlsson, Vd Sörmlandsfonden