94 Mkr satsas på ökad tillväxt hos företag i östra Mellansverige

Pressmeddelande   •   Jun 19, 2018 09:32 CEST

Caroline Drabe, projektägare och vd på Västerås Science Park

Innovativa bolag i östra Mellansverige som har hög ambition och tillväxtpotential ska få stöd i att dubblera omsättningen, öka sin internationella marknad och bredda sin innovationsförmåga. Satsningen görs av elva företagsinkubatorer och science parks i Eskilstuna, Karlskoga, Linköping, Norrköping, Strängnäs, Uppsala, Västerås och Örebro som nu startar ett nytt samarbete finansieras med 94 miljoner kronor av bland annat Tillväxtverket och de fem regionerna.

Små och medelstora nyskapande företag i östra Mellansverige kan nu få möjlighet att växa snabbare och satsa på att stärka sin digitala och globala konkurrenskraft. Bakom satsningen står elva inkubatorer och science parks i östra Mellansverige som arbetar tillsammans för att erbjuda sina regioners bästa kompetens och nätverk till företagens tillväxt.

En viktig del i satsningen är också att samarbeta med närliggande universitetsmiljöer och stora internationella företag där affärsmöjligheter och kunskapsutbyten kan vara avgörande för företagens snabba utveckling.

Projektet finansieras med 47 miljoner kronor av Tillväxtverket och motsvarande belopp finansieras av de fem regionerna och aktörerna i projektet. Samarbetet är ett nästa steg efter samverkansprojektet Växtzon som pågick under en treårsperiod och avslutades i mars. Nu har aktörerna fått förnyad finansiering för ett fortsatt och utökat samarbete som ska stärka regionernas tillväxtföretag ytterligare.

– Vi har sedan tidigare identifierat fyra primära tillväxthinder hos företagen i östra Mellansverige, det vill säga kapitalförsörjning, kompetensförsörjning, internationalisering och hållbarhet. Vi elva aktörer i fem län kommer att arbeta nära tillsammans för att få fler scaleups i regionen, som ökar sin omsättning och stärker positionen globalt, säger Caroline Drabe, projektägare och vd på Västerås Science Park.

– Det är viktigt att vi samverkar för att utnyttja alla organisationers expertis och på så sätt hjälpa våra växande företag på bästa möjliga vis, säger Anna Nedeby Bar-Am, vd på Munktell Science Park.

Ambitionen är också att skapa en storregional samverkansplattform för tillväxt som sammanför kommunala, regionala och nationella aktörer för att kostnadseffektivt lösa samhällsutmaningar.

Bakom projektet står följande företagsinkubatorer och science parks i östra Mellansverige: Alfred Nobel Science Park, Create Business Incubator, Munktell Science Park, LEAD, Vreta Kluster, Norrköping Science Park, Science Park Mjärdevi, Strängnäs Business Park, Uppsala Innovation Centre, Västerås Science Park och Inkubera. Projektet kommer att pågå till maj 2021.

Caroline Drabe, vd och projektägare
Västerås Science Park