Innovationsdoktorand attraherar internationellt meriterade professor

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 13:38 CET

Den 28 februari lägger Munktell Science Parks industridoktorand Mikael Johnsson fram sin licentiatavhandling Innovation Groups Before innovation work is begun vid Mälardalens Högskola (MDH).

Avhandlingen handlar om nybildade innovationsgrupper och deras förutsättningar för innovationsarbete. Vid framläggningen, som också är ett examineringstillfälle, deltar alltid en ämnesexpert som diskussionspartner. Mikael har lyckats få den internationellt mycket meriterade Professor John Bessant att tacka ja till detta uppdrag. John Bessant är forskningschef vid Exeter University och en flitigt anlitad talare med stor erfarenhet från både akademi och näringsliv. Under drygt 25 år har han bland annat publicerat över 20 böcker, varit anlitad rådgivare åt regeringar och internationella organ, däribland FN, världsbanken och OECD.

Munktell Science Park är en mötesplats och inspirationsmotor för näringsliv, samhälle och akademi i samverkan i Eskilstuna med omnejd och stöder innovationsskapande på många nivåer. Utifrån visionen att vara hjärtat i Sveriges ledande innovations- och entreprenörsregion år 2015 samverkar Munktell Science Park med flera aktörer för att skapa ett starkt innovationssystem. Munktell Science Park bidrar till detta genom att fånga upp idéer genom processer för öppen innovation såväl som att vidareutveckla befintliga organisationer med bättre innovationsstrategier. Kring innovationsstrategier i befintliga företag bedrivs forskarstudier och uppdrag från egna doktorander som arbetar med såväl små som stora företag.