INNOVATIONSPROGRAM SKAPAR SMÅFÖRETAGARANDA I GLOBALA VOLVO CONSTRUCTION EQUIPMENT

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2013 17:22 CET

En iCab när medarbetarna själva får välja:

Innovativa idéer föds i innovativa och snabbfotade arbetsmiljöer. Det har Volvo CE, en av världens största tillverkare av bygg- och anläggningsmaskiner, tagit fasta på. I sitt samarbete med Munktell Science Park i Eskilstuna får medarbetarna genom företagets innovationsprogram iGroup tid och resurser att tillsammans skapa innovationer som stärker Volvo CE som arbetsplats och företag. Ett resultat av programmet är en iCab – en helt ny form av kontorslokal designad som en hjullastar- hytt som kombinerar en hjullastarsimulator med en rad olika arbets-, kommunikations- och avkopplingsverktyg. Dessutom utvecklad på rekordtid.

Vad sägs om ett individuellt arbetsrum där du utöver sedvanliga kontorsuppgifter kan köra en Volvo hjullastare, få ryggmassage, koppla upp Spotify mot ett massivt högtalarsystem, hålla globala video- och telefonkonferenser, använda appar i den inbyggda surfplattan med en hjullastarframruta som bildskärm, och mycket mer?

Det rummet är nu en realitet i Volvo CE:s lokaler i Eskilstuna och ett resultat av att medarbetare med vitt skilda kompetenser i företagets globala organisation samarbetar inom Volvo CE:s innovationsprogram iGroup tillsammans med Munktell Science Park i Eskilstuna.

Rekordsnabb utvecklingstid genom samarbetet

I projektet med iCab ville deltagarna i iGroup lyfta in en av företagets huvudprodukter – hjullastaren – direkt in i företagets kontorsmiljö och samtidigt skapa en attraktiv arbetslokal
i det dagliga kontorsarbetet. Munktell Science Park och Innovationsdoktoranden Mikael Johnsson fungerade som coach under innovationsprocessen som bland annat innebar att utveckla arbetsgruppens kreativitets-, samarbets- och innovationsförmåga. Resultatet av samarbetet har gett en rekordsnabb utvecklingstid där hjullastarsimulatorn/arbetsrummet har tagits fram på bara ett halvår, vilket är mer än en halvering av utvecklingstiden mot normalt för den här typen av projekt.

Det är avgörande för vår framgång att vi ständigt utvecklar våra produkter och kortar ner utvecklingstiderna. Vi vill därför attrahera medarbetare som trivs i en innovativ och snabbfotad miljö. Med vårt innovationsprogram iGroup kan vi som global aktör aktivt stimulera innova- tionsprocessen genom hela företaget, och involvera många medarbetares kompetenser i teknik- och affärsutvecklingen – precis som mindre företag arbetar, säger Jenny Elfsberg på Volvo CE. Vår nya iCab, som demonstrerar hur mycket mer man kan göra av en hjullastarsimulator och som har utvecklats på bara ett halvår, visar kraften i programmet och att arbeta metodiskt med innovationer.

iCab bidrar till fortsatta innovationer

Volvo CE:s iCab bidrar i sig själv i innovationsprocessen genom sin placering i lokalerna i Eskilstuna. Här kan medarbetare med olika roller och från olika yrkesområden enkelt ta del av en av företagets viktigaste produkter via simulatorn, och inspireras kring hur Volvos hjullastare kan utvecklas ytterligare. Att simulatorn också är ett konferens- och arbetsrum, och har utrustats med en rad olika kommunikations-, arbets- och avkopplingsverktyg, gör den till en populär arbetsplats bland alla anställda samtidigt som den blir en viktig intern varumärkesmarkör.

Arbetet med att ta fram iCab är ett tydligt bevis på hur ett organiserat och metodiskt innovationsarbete, som involverar olika yrkeskompetenser, ökar effektiviteten och kreativiteten i ett företags innovationsprocess. Genom sitt innovationsprogram, som bygger på min forskning inom innovationsledning, kan Volvo CE trots sin storlek arbeta på samma sätt som mindre företag och samla idéer och önskemål från medarbetare med skilda kompetenser, bakgrunder och geografisk placering. iCab är ett resultat av medarbetarnas egna önskemål på en drömarbetsplats, realiserad av dem själva genom vårt processtöd på rekordtid, säger Mikael Johnsson, innovationsdoktorand på Munktell Science Park och Mälardalens högskola.

Volvo CE:s iCab kommer nu att åka på turné i företagets olika kontor, och alla kontor har efter att ha testat den möjlighet att beställa en egen iCab. Gruppen som skapade iCab är däremot redan inne på sin nya utmaning.

För mig som IGroup-medlem har hela processen varit mycket stimulerande, jag har verkligen fått uppleva känslan av att inga ramar eller hinder finns. Det har skapat en stor arbetstillfredställelse och förhoppningsvis också ökat min kreativitet ytterligare. Nu är gruppen redan igång med att fritt välja en ny utmaning, säger Arvid Rinaldo Kommunikationschef på Volvo CE och IGroup-medlem.

För mer information kontakta:

Thomas Karlsson, Vd Munktell Science Park, 070-1046001

Stina Adolfson Kiviaho, vice Vd Munktell Science Park, 070-1046005