Kompetensutveckling för småföretagare i Eskilstuna

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2013 11:17 CEST

”Making Space for Competence” är ett pågående utvecklingsprojekt för små kunskapsintensiva företag. Det bedrivs i två centrala utvecklingsmiljöer i Eskilstuna, Helekopterhuset och Munktell Science Park. Syftet med projektet är att tillföra strategisk kompetens i små kunskapsintensiva företag för att stimulera fortsatt utveckling och tillväxt.

- Många mindre företag har inte tillräckliga ekonomiska resurser för att investera i ny kompetens. Det är ibland dessutom svårt att i ett ordinarie kursutbud hitta precis det man behöver. Genom projektet kan vi köpa utbildningar som har ett specialanpassat innehåll, säger Leif Andersson företagare i Helekopterhuset och representant i styrgruppen.

I projektet deltar 45 företag med sammanlagt 104 anställda och viktiga ledord är samverkan, nätverksbyggande och ökad affärsmässig kompetens. ”Making Space for Competence” pågår mellan 2011 och januari 2014 och har en budget på 4,8 miljoner kronor.

- I mitt företagande är det viktigt att hålla mig uppdaterad med det senaste både inom min egen och närliggande branscher. Som entreprenör är tid och pengar en svår ekvation, oavsett företagets framgångar. Tack vare ”Making Space for Competence” får jag möjlighet till aktuella utbildningar tillsammans med andra entreprenörer vilket också öppnar upp för nya samarbeten och affärsmöjligheter, berättar Jeanette Granberg, Projektbyrån, företagare på Munktell Science Park.

Parallellt med utbildningarna genomförs affärscoachande insatser i företagen. Syftet är att öka kunskap och handlingskraft kring den affärsmässiga och organisatoriska utvecklingen. Genom tydliga målbilder, strategisk kompetens och kraftfulla kompetensinsatser ökar möjligheterna för en långsiktig hållbar tillväxt.

- Vi har genomfört utbildningar inom IT, styrelsearbete, sociala medier, retorik, presentationsteknik, värdegrund, försäljning, projektledning, arbetsmiljö och byggregler. Innan sommarens uppehåll hinner vi också med marknadskommunikation, affärsekonomi för icke-ekonomer och personlig effektivitet, säger Agneta Engström projektledare.

Projektet finansieras av den Europeiska Socialfonden. Syftet är att stärka konkurrenskraften i europeiska företag genom kompetensutveckling av anställda. Företagen medfinansierar projektet genom sin arbetstidskostnad.

För mer information kontakta:
Agneta Engström, agneta@munktellsciencepark.se tfn 070-300 27 03