Massiv innovation för en "Smart Lunch"

Pressmeddelande   •   Mar 26, 2012 15:29 CEST

Innovatörer från Sverige och resten av världen utmanas att bidra med sina smartaste lösningar på en högaktuell utmaning. Den mat vi äter står för omkring en fjärdedel av klimatutsälppen, om vi räknar in alla steg som krävs både före och efter att maten hamnar på vår tallrik. Så hur får vi en verkligt smart lösning på maten på vår lunchtallrik?

Innovatörer + genomförare = sant

Tillsammans ska många olika grupper – entreprenörer, studenter, formgivare, programmerare, forskare och allmänheten – bidra till spännande lösningar som på samma gång är bra för miljö, kropp och ekonomi.  1 000 idéer förväntas komma in kring råvaror, transporter, paketering, avfall och tillagning av den lunch vi äter varje dag. 100 av idéerna får hjälp att lyftas till nästa nivå, bland annat kommer de att få delta ut Kulturhusets utställning Tipping Point.

- ”Sverige har ett fantastiskt system för innovatörer, med många aktörer som kan ta lovande idéer vidare”, säger Olle Dierks – Munktell Science Park. Men det finns ett visst gap mellan innovatörer och de som kan hjälpa dem genomföra sina idéer och vår förhoppning är att minska det gapet genom att länka bra idéer till dem som har resurser.

Alla får 60 sekunder var

Befintliga innovationer söks upp och de som ligger bakom dessa deltar genom att presentera sina idéer över Skype från Sverige och övriga världen. Samtliga 1.000 idéer kommer att presenteras på samma sätt – genom 60 sekunders presentation per idé. Poängen med pristävlingen är inte minst att även inspirera till hållbar innovation. Idéerna kommer att genereras på en mängd Do Tanks runt om i Sverige, framför allt i utställningen Tipping Point på Kulturhuset i Stockholm.

- Med utställningen Tipping Point som en bas för generering av idéer ger vi denna pristävling en vetenskaplig kontext, och inspiration kring vad verklig hållbar innovation skulle kunna innebära, säger Anna EmmelinStockholm Environment Institute. Idéerna kan handla om allt från vertikala växthus till bra materialval eller appar för miljövänliga inköp.

Många idéer får hjälp att komma vidare – och i slutet av tävlingsperioden kommer det också bjudas på en lunch som är bättre för miljön ur alla aspekter, och som samtidigt är riktigt god.

Så går det till:

-Tävlingsperiod 17 mars–31 maj 2012

-Samtliga idéer som kommer in under perioden görs öppet tillgängliga på http://smartlunch.ideascale.com/ och kan även utforskas på en multitouch-skärm på Kulturhuset.

-En Do Tank är ett möte över gränser i små grupper där deltagarna tillsammans på 1–2 timmar tar fram en lösning på ett problem med assistans av en processledare. Det går att anmäla sitt intresse att delta genom att skicka ett mail till dotank@munktellsciencepark.se

-Målet är 1.000 idéer. 100 av dessa blir utvalda och får hjälp att komma vidare genom finansiering, affärsstöd och spridning genom ett brett nätverk av innovationsaktörer. 10 innovationer kommer att få en särskild uppföljning ur miljö- och innovationsperspektiv.

-Juryn består av en blandning av människor med kompetens inom miljö, innovation, vetenskap, nutrition och matlagning.

För mer information kontakta:

Olle Dierks, Munktell Science Park
olle@munktellsciencepark.se