Sörmländska bolag attraherar investerare

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2018 07:01 CET

Två sörmländska bolag med bas i Eskilstuna har nyligen erhållit investering från Sörmlandsfonden och dess nätverk. Bolagen har matchats ihop med affärsänglar genom Sörmlandsnästet. Investeringarna, som innebär såväl kapital- som kompetenstillförsel, har skett i bolagen Tentio AB samt Blowpoint AB.

Tentio erbjuder ledningstjänster för att skapa hållbara högpresterande företag och organisationer. 2017 lanserade Tentio tjänsten Thrive som hjälper chefer att skapa och behålla hållbara högpresterande team genom att säkra förutsättningarna för en god arbetsmiljö.

- Den viktigaste framgångsfaktorn för vilket företag som helst är engagerade och motiverade medarbetare. Vi vet att en god arbetsmiljö leder till ökat engagemang och i förlängningen ökad produktivitet, en win-win för alla parter helt enkelt. Vi ser den här investeringen som ett kvitto på att vi är på rätt väg och att vår satsning möter ett viktigt behov på marknaden och i samhället i stort. Vi är otroligt stolta och glada att våra nya delägare vill följa med oss på den här resan, säger Daniel Mansour VD och huvudägare i Tentio AB.

- Vi ser Tentio och deras tjänst Thrive som en väg att lösa problemen med dåliga arbetsmiljöer som leder till låg produktivitet och psykisk ohälsa. Med tanke på hur stora problemen på arbetsmarknaden är, finns det god utvecklingspotential i bolaget, säger affärsänglarna Tomas och Robert Hjalmarsson.

Blowpoint tillverkar en publik alkoholmätare som redan idag återfinns på hotell- och konferensanläggningar över hela Sverige – en tjänst som hjälper gäster att dagen efter fatta beslut om de bör sätta sig bakom ratten eller ej. Under 2018 kommer Blowpoint utföra lika många alkoholtester som den svenska polisen.

- Jag och grundarna av Blowpoint är mycket glada och stolta att kunna välkomna Sörmlandsfonden och dess nätverk som nya ägare i bolaget. Denna investering tillför inte bara kapital utan också viktig kompetens och kontaktnätverk – tillgångar som möjliggör för bolaget att exekvera en ambitiös affärsplan. Det är med stor tillförsikt vi nu ser fram emot att bygga värde tillsammans säger Christian Nordberg VD i Blowpoint AB.

- Blowpoint är ett intressant bolag, med en färdig produkt som har en stor marknad i Norden, Europa och USA. Grundarna har gjort ett bra och gediget arbete med att sätta produkten på marknaden. Jag ser fram emot att hjälpa bolaget till marknadsdominans, säger Lars Bergkvist, affärsängel och tillträdande styrelseordförande.

- Med investeringarna i Tentio samt Blowpoint har Sörmlandsfonden bidragit till femton investeringar i några av länets mest intressanta tillväxtbolag. Investeringstakten har ökat rejält och 2018 har fått en rivstart. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete med att matcha ihop tillväxtbolag med vårt stora nätverk bestående av ett fyrtiotal sörmländska affärsänglar, säger Thomas Karlsson VD i Sörmlandsfonden AB.

PRESSKONTAKT:

Daniel Mansour, VD Tentio AB, daniel.mansour@tentio.se, 073-649 83 40
Christian Nordberg, VD Blowpoint AB, christian@blowpoint.se, 070-591 81 01
Thomas Karlsson, VD Sörmlandsfonden AB, thomas.karlsson@sormlandsfonden.se eller 070-000 70 70

För mer information:

htttps://thriveapp.biz
www.tentio.se
www.blowpoint.com
www.sormlandsfonden.se

Sörmlandsfonden är en sörmländsk investerare av aktivt ägarkapital i bolag med rejäl tillväxtpotential. Sörmlandsfonden driver forumet Sörmlandsnästet där ett aktivt nätverk av affärsänglar ingår som erbjuds att investera tillsammans med Sörmlandsfonden. Sörmlandsfonden ägs av Sörmlands Sparbank, Sparbanken Rekarne samt Länsförsäkringar Södermanland.