Sörmlandsfonden investerar i Byggvarulistan

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 13:50 CET

Sörmlandsfonden och fyra privatinvesterare, så kallade affärsänglar, tillhörande Sörmlandsfondens affärsängelnätverk har den 18:e december 2013 kommit överens med Katrineholmsbolaget www.byggvarulistan.se om en investering i form av ägarkapital.

-   Vi ligger helt rätt i tiden. Där trenden är att inom fem år kommer 30 % av alla byggvaror till hemmasnickare köpas via nätet i Sverige. En marknad som varje år omsätter ca 50 miljarder SEK. Vi har en specialanpassad teknisk plattform, som tar hänsyn till de många viktiga kvalitetscertifieringarna inom byggmaterialsegmentet, säger Magnus Svensson, en av grundarna till Byggvarulistan.

Byggvarulistan är en prisjämförelsesida för byggvaror mot privatpersoner där användaren kan söka lokalt, regionalt och på riksplanet bland de stora byggvaruhusen. Att satsa på regional finansiering med engagerade investerare var en viktig faktor för grundarna då bolaget ska växa i Katrineholm.

-   Denna affär möjliggör vår lansering och expansion på en hittills orörd marknad. Sörmlandsfonden och dess affärsängelnätverk känns som den mest naturliga partnern för vår framtida gemensamma resa, berättar Per Eriksson, en andra av grundarna till Byggvarulistan.

Knappt två år efter att Sörmlandsfonden bildats gör fonden nu sin första affär i ett start-up bolag med en affärsidé som ligger i tiden. Diskussioner pågår med flera av de 70 bolag och affärsidéer som har kommit i kontakt med fonden.

-  Byggvarulistan har vad som behövs med ett starkt team, en bra affärsidé och rätt timing. Mycket talar för en ketchupeffekt gällande kommande investeringar. säger Lennart Larsson från Sörmlandsfondens styrelse.

-  Vi är även öppna för investeringar i såväl mogna bolag som mer traditionella affärsidéer, så länge unikiteten och skalbarheten finns, tillägger Thomas Karlsson, VD för Sörmlandsfonden.

Sörmlandsfonden är en sörmländsk investerare av aktivt ägarkapital i bolag med rejäl tillväxtpotential. Sörmlandsfonden driver forumet Sörmlandsnästet där ett aktivt nätverk av affärsänglar ingår, som erbjuds möjlighet att investera tillsammans med Sörmlandsfonden. Sörmlandsfonden ägs av Sparbanken Rekarne, Sörmlands Sparbank och Länsförsäkringar Sörmland samt drivs av Munktell Science Park.