Sörmlandsfonden investerar i Refillsystem

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2017 10:03 CET

Thomas Karlsson Sörmlandsfonden, Ronny Hjelm Refillsystem AB och Ahmad Eid affärsängel

Sörmlandsfonden och fyra privatinvesterare, så kallade affärsänglar, tillhörande Sörmlandsfondens affärsängelnätverk har kommit överens med bolaget Refillsystem AB om en investering i form av ägarkapital.

Bolaget Refillsystem AB utvecklar och säljer miljömässigt hållbara alternativ till volymartiklar såsom värmeljus, gravljus, marschaller m.m oftast miljömärkta med Svanen vilket ger en trovärdighet på marknaden.

— Den här investeringen ger oss möjlighet att vidareutveckla nuvarande värmeljuskoncept samt att expandera med närliggande produkter t.ex. ett patenterat och miljöcertifierat gravljuskoncept. Vi får även möjlighet att nå ut bredare till andra marknader såsom hotell/restaurang och present/företagsreklam. Sörmlandsfonden och affärsängelnätverket är viktiga delägare för bolagets framtid och dessutom tillförs bolaget ny kompetens, säger Ronny Hjelm, Refillsystem AB.

Dagens konsumenter vill kunna göra aktiva val för miljön, men i många segment saknas det alternativet i butikshyllorna. Refillsystem har världsunika produkter i sin nisch och har på kort tid etablerat sig på några av de större butikskedjorna med en lösning som man har patent på.

— Vi ser en enorm potential i företaget. Investeringen i Refillsystem är både affärs- och miljömässigt smart. Det ligger i linje med mina övriga verksamheter och därför kändes det självklart att även engagera mig personligen, säger Ahmad Eid, affärsängel och tillträdande styrelseordförande i Refillsystem AB.

Sörmlandsfonden gör genom Refillsystem en spännande investering i ett startup bolag med stort hållbarhetsfokus, där användarna av produkten erhåller bättre, snyggare, hälsosammare och klimatsmartare ljus med mycket stor marknadspotential. Detta samtidigt som bolaget finns i Oxelösund, det vill säga helt i linje med Sörmlandsfondens inriktning och målgrupp.

— Refillsystem blev Sörmlandsfondens tredje investering under 2016. Av övriga sju portföljbolag har även fem stycken gjort följdinvesteringar under året. 2016 resulterade därmed i rekordmycket kapital till portföljbolagen, mer än dubbelt så mycket som under de fyra första åren tillsammans. Strategin att aktivera mer investerare har således varit lyckosam, säger Thomas Karlsson, Sörmlandsfonden AB.

Sörmlandsfonden är en sörmländsk investerare av aktivt ägarkapital i bolag med rejäl tillväxtpotential. Sörmlandsfonden driver forumet Sörmlandsnästet där ett aktivt nätverk av affärsänglar ingår som erbjuds att investera tillsammans med Sörmlandsfonden. Sörmlandsfonden ägs av Sörmlands Sparbank, Sparbanken Rekarne samt Länsförsäkringar Södermanland.

Se www.sormlandsfonden.se för mer information om Sörmlandsfonden. Se www.refillsystem.se för mer information

Ronny Hjelm, VD Refillsystem, ronny@refillsystem.se eller 070-640 96 76
Thomas Karlsson, VD Sörmlandsfonden, thomas.karlsson@sormlandsfonden.se eller 070-000 70 70