Sörmlandsfondens näste resulterade i ny startup investering

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2017 09:01 CEST

Kenny Thorén, Bannerbow och Petrus Joona, affärsängel

Sörmlandsfonden arrangerade ett Sörmlandsnäste för affärsänglar och Eskilstunabolaget Bannerbow presenterade sin verksamhet. Mötet har nu resulterat i nya affärer, en påbörjad internationalisering och tillförande av ägarkapital i bolaget.

När Sörmlandsfonden arrangerade ett Sörmlandsnäste i våras, presenterade sig Eskilstunabolaget Bannerbow. I nätverket, som består av affärsänglar från Sörmland, visade det sig finnas en så kallad ”perfect match” vilken redan har resulterat i nya affärer, en påbörjad internationalisering och tillförande av ägarkapital.

Bannerbow Sweden AB utvecklar och säljer portabla displayprodukter i textil för event, expo och marknadsföring. Produkterna är innovativa och har en design som skiljer sig markant från andra produkter på marknaden. Investeringen ger Bannerbow möjlighet att gå in i nästa fas. Företaget är etablerat på Munktell Science Park i Eskilstuna.

- Med denna investering får vi förutom ekonomisk styrka utökad strategisk kompentens som blir viktig i vår fortsatta expansion. Vi har lagt mycket tid på att utveckla och färdigställa våra produkter. Nu ligger allt fokus på att snabbt bygga upp ett nätverk av återförsäljare runt om i Europa. Även marknader som USA och UAE ligger på vår agenda för framtiden, säger Kenny Thorén, Bannerbow Sweden AB.

- Investeringen i Bannerbow känns väldigt spännande och vi ser stora synergier och värdeskapande mellan Bannerbow och andra investeringar i vår portfölj, säger Petrus Joona, affärsängel och ägare RLI Invest AB.

RLI Invest AB har i många år haft intressen i närbesläktade branscher med liknande kontaktytor och hoppas kunna bidra med både erfarenhet och kontakter i den fortsatta expansionen för Bannerbow.

Bannerbow är en intressant investering i ett genuint startup från Eskilstuna med stora ambitioner. Det är det tolfte företaget som erhåller investering efter att ha pitchat på ett Sörmlandsnäste.

- Det unika denna gång är att hela investeringen täcktes av en enda investerare och att därmed inte heller Sörmlandsfonden är del av den. Petrus Joona och RLI Invest har alla förutsättningar att helt själva bli Bannerbows perfekta partner - såväl innehålls-, utvecklings-, och ledningsmässigt samt finansiellt, säger Thomas Karlsson, Sörmlandsfonden AB.

Sörmlandsfonden är en sörmländsk investerare av aktivt ägarkapital i bolag med rejäl tillväxtpotential. Sörmlandsfonden driver forumet Sörmlandsnästet där ett aktivt nätverk av affärsänglar ingår som erbjuds att investera tillsammans med Sörmlandsfonden. Sörmlandsfonden ägs av Sörmlands Sparbank, Sparbanken Rekarne samt Länsförsäkringar Södermanland.

Se www.bannerbow.com för mer information om Bannerbow.

Se www.sormlandsfonden.se för mer information om Sörmlandsfonden.

PRESSKONTAKT:

Kenny Thorén, VD Bannerbow, kenny.thoren@bannerbow.com eller 076-941 22 33

Thomas Karlsson, VD Sörmlandsfonden, thomas.karlsson@sormlandsfonden.se eller 070-000 70 70