Unga entreprenörer från Botswana kommer till Sverige för att tävla i entreprenörskapstävling

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 11:41 CEST

Som en del i entreprenörskapsprojektet YoungDrive Academy kommer en delegation med unga entreprenörer i åldern 15-20 år på besök till Sverige för att ta del av svensk entreprenörskapskultur och tävla i UngDrive-mästerskapen.

Under tio dagar kommer elva unga botswanska entreprenörer resa runt i Sverige och inspireras av svenska entreprenörer, uppleva svensk kultur och nätverka med svenska ”ungdrivare”. På torsdag besöker de Eskilstuna och Munktell Science Park.

Förutom inspirationsföreläsningar kulturupplevelser och nätverksmöjligheter kommer ungdomarna under slutet av resan delta i UngDrive-mästerskapen, en intensiv entreprenörskapstävling där dem delas in i lag med svenska UngDrive-deltagare och under hård tidspress få lösa fem riktiga företagscase. Mästerskapen erbjuder en unik chans för unga entreprenörer att knyta kontakter mellan två kontinenter och skapa affärsmöjligheter för framtiden.

VAD ÄR UNGDRIVE OCH HUR ÄR BOTSWANA INVOLVERADE?
UngDrive är en inspirationsutbildning i företagande och entreprenörskap som startades och drivs av unga entreprenörer. Ungdomar i åldern 15-20 får chansen att starta upp, driva och tjäna pengar på ett eget företag under sommaren - allt för att utveckla sin egen förmåga och drivkraft. Idag finns UngDrive i ca 15 städer runt om i landet och sysselsätter i år cirka 300 ungdomar under sommaren. Under sommaren kunde UngDrive, med finansieringsstöd från Sida, för första gången tas utanför Sverige och ända till Botswana. Som resultat av ett lyckat projekt valdes 11 av 50 deltagare ut för att delta på de svenska UngDrive-mästerskapen i Sverige.

Datum: 17-27 Augusti 2012

Plats: Stockholm, Dalarna, Södermanland och Småland

Operativt ansvarig för YoungDrive Academy (UngDrive Botswana) och projektledare
för delegationsresan är Iliana Björling Lindeberg.

Kontakta för frågor på 070 – 24 86 101, iliana@ungdrive.se eller följ oss på
www.ungdrive.se/botswana/