​ELINDA släpper första singeln på debutplattan ”Superwoman”

Den 29:e december släpper Elinda, sångerska, dansare och låtskrivare, singeln ”Superwoman” på debutplattan med samma namn. Detta blir startskottet på solokarriären efter flera år som showartist och körsångerska bakom kända artister.

Elinda, Värmdötjejen som egentligen heter Linda Östergren Frithiof, är uppvuxen på Ekerö utanför Stockholm. Hon har stått på scen sen hon var 15 år och hunnit medverka i många olika stora showproduktioner både i Sverige och utomlands och även körat bakom kända artister som Magnus Uggla, Markoolio, E-type, Charlotte Perelli, Shirley Clamp mfl. Hon har tidigare skrivit låtar till andra artister men tar nu klivet fram i rampljuset och släpper en soloplatta. Beslutet togs i vintras efter en turné med en större produktion.

”Jag tröttnade på att dansa efter nyckfulla producenters pipa där jag sekunden efter en utskällning tvingades stå längst fram och leverera 100% med ett leende. Nu håller jag i min egen taktpinne och får göra det som känns rätt för mig.”

Texten i låten handlar om hur vi som människor bör våga stå upp mer för oss själva och det vi tror på. Hur vi bör följa våra hjärtan och inte bry oss så mycket om vad andra tycker och tänker. Vi får alla gå på den röda mattan i våra egna liv. Titeln och tonerna till just frasen ”Superwoman” kom till Elinda mitt i natten. Morgonen efter hittade tonerna sin plats i låten som då nästan var klar men hade arbetstiteln ”Nothing to prove”.

”Vi har alla en Superwoman inom oss när vi varje dag strävar framåt. Vi faller för att sen resa oss upp igen och fortsätta. Jag sjunger t.ex alla ensamstående mammor, kvinnor i styrelserummen eller mobbade tjejen i klassen mfl. Alla kvinnor som gör sin grej i motvind. Jag kanske skriver en låt som heter Superman också men just nu vill jag stärka alla kvinnor i sina kamper.”

Albumet består av svängig, dansbejakande modern soul med en sublim flirt med 70-talet, sköna midtempolåtar och även några fina och pampiga ballader. Hon skriver tillsammans med sin man Mikael Frithiof, från Halmstad, som skrivit och producerat musik till film, TV och reklam i många år. Men även med andra rutinerade låtskrivare, exempelvis Johan Landqvist som bl. a varit kapellmästare på ”Så ska det låta” och musikaliskt ansvarig för Viktoriadagen i 20 år.

Många av Elindas texter handlar om glädje, styrka och kraft på olika sätt. Hon drivs av kontakten med publiken och strävar alltid efter att förmedla en känsla som berör. Singeln ”Superwoman” har hon skrivit med maken Mikael och även kollegan Adrian Davinski.

I höstas startade Elinda och hennes man skivbolaget Breaking Records. Tillsammans har de fem barn och de små hänger ofta med på allt från fototagningar till studioinspelningar, när det inte finns någon annan lösning.

”De är vana och tycker det är roligt och spännande med musik.”

Elindas kärlek till musiken och publiken tar man inte miste på. Hon lyser upp scenen med sin blotta närvaro och ger alltid 100 %. Med sitt driv och sin stora familj kan man lugnt säga att Elinda är en av dem som vet vad som krävs av en Superwoman.

Mikael Frithiof

Breaking records