Peter Högklint med ny singel och album

Peter Högklint är aktuell med nya singeln "Kärlek Överallt" som du kan lyssna här på Spotify

På lördag den 22 oktober så släpps albumet med samma namn och en releasespelning i Jönköping på Jolie i Glädje-huset (fd Karlssons salonger).

Peter Högklint är en sångare, gitarrist och låtskrivare från Jönköping.Han kommer ursprungligen från Oskarshamn där han började skriva låtar och spela i olika rockband i tonåren.

Under årens lopp har Peter med en blandning av eget material och covers varit verksam som rocktrubadur och frontman i olika band. Egenskrivet material har alltid utgjort kärnan i musicerandet och 2012 släppte han albumet "Från Parkgatan till Nejlikebacken".

Peter om Parkgatan:

– Det var på Parkgatan allt började. Jag plockade upp gitarren samtidigt som vi lyssnade på musik, åkte runt på konserter, bildade band och rusade ut i livet.

…och Nejlikebacken?

– Där landade jag så småningom efter en resa från ung slyngel med gitarr på Parkgatan till en man med gitarr på Nejlikebacken…

De som sett Peter spela live kommer att känna igen energin och spelglädjen. Musiken kommer ur rötter som närt artister som Bob Dylan, Bruce Springsteen, Neil Young, Tom Petty, Southside Johnny, Thåström m.fl.

Live är där man ska se Peter Högklint och release-spelning är lördagen den 22/10 Jolie i Glädje-huset (fd Karlssons salonger) i Jönköping! Då släpps det nya albumet "Kärlek överallt". Vid detta "Lellelörda-evenemang" räknar han med att äntra scenen vid halv sju-snåret tillsammans med Magnus Norpan Eriksson (trummor), Surjo Benigh (bas), Staffan Hagberg (gitarr), Marcus Olsson (keyboard/ saxofon).

"Kärlek överallt" är skriven av Peter Högklint. Han har producerat albumet med Marcus Olsson. Inspelningen skedde på Durango Recordings av Andreas Dahlbäck (Bo Kaspers Orkester, Ulf Lundell, Anna Ternheim). Skivan är mastrad av Gustav Lindelöw. Medverkande Musiker:

Peter Högklint sång, gitarr, munspel

Andreas Dahlbäck trummor, slagverk, kör

Surjo Benigh bas, kör

Jens Frithiof gitarr

Marcus Olsson saxofon, piano, orgel, klockspel, kör

Charlotte Berg kör

Klas Jervfors trumpet, trombon