Royal Prospect inbjudna till Youbloom på Ireland.

Royal Prospect är ett ungt band från Lund i södra Sverige. Med influenser från U2, Coldplay, Kings of Leon och The Rolling Stones kan man närmast säga att deras musik hamnar i den melodiösa arenarock-fåran.

De blev precis nu klara för Musik & Branschfestivalen YOUBLOOM i Dublin - 1-6 Juni 2017. Bland annat har U2:s assistent fått upp ögonen för bandet och ser framemot deras uppträdande på Irland.

Royal Prospect bildades i början av 2014 av de fyra vännerna Oscar, Hannes, Gustav och Hannes. Samma år deltog bandet i den svenska upplagan av Emergenza festival där de tog hem 1:a-platsen. Förutom spelningar på en hel del svenska festivaler blev de Sommaren 2015 även inbjudna till Kroatiens största musikfestival i Zagreb, (Inmusic) där de spelade på den största scenen EP´n Watching your world släpptes samma år i egen regi.

2016 blev bandet inbjudna till Sveriges största showcasefestival Live at Heart i Örebro. De blev snabbt listade av branschfolk som ett av de band att hålla koll på. Spelningen blev en succé och resulterade att de på plats blev signerade av RMG. Det gav också uppmärksamhet från internationella festivaler och PR folk. Bland annat fick de vara med i youtube serien Efficacy series.

Royal Prospect skriver ständigt ny musik med en målsättning utveckla och renodla sitt sound. Bandet lägger stor vikt vid sina liveframträndanden och tvekar aldrig att experimentera i sitt skapande. Med hitvänliga melodier och en stark och energifull närvaro på scenen har Royal Prospect alla möjligheter att ta steget ut till de stora arenorna.

Första singeln ut är ”FIRE” som släpptes 11/11
- Inspelad och mixad i The End Studios av Joel Bexelius
- Mastrad av den Amerikanske Grammy-vinnande producenten, Bill Hare.

Se vidoen för "Fire"

Lyssna på Fire på Spotify