Italienska Quartetto di Cremona är på sydsvensk turné i höst.

Italiensk resa med Quartetto di Cremona

Quartetto di Cremona anses som sanna arvtagare av den berömda Quartetto Italiano. Kvartetten har vunnit prestigefyllda internationella priser och utmärkelser och i höst framför de programmet Italian journey på en sydsvensk turné.

Quartetto di Cremona har nyligen fått äran att framöver spela på fyra av Antonio Stradivarius berömda instrument, kända under namnet ”Paganinikvartetten”, som sedan 1994 ägs av Nippon Music Foundation som lånar ut dem till utvalda ensembler.

– Nu är det vår tur att njuta av privilegiet att kunna använda instrumenten under en tid och lyssna till, och förhoppningsvis återställa ljudet, som Paganini älskade så högt. Som infödda Genovesare och hedersmedborgare i Cremona, är vi oerhört stolta över att presentera ljudet av ett italienskt världsarv för vår publik, skriver kvartetten på deras hemsida.

Från 2012 är kvartetten anlitade för att spela in samtliga Beethovens stråkkvartetter för det tyska bolaget Audite. Kvartetten har redan turnerat i USA, Japan, Sydamerika och Kina. Kommande turné går till Europa med konserter i Storbritannien, Italien, Skandinavien, Tyskland och Österrike.

Det helitalienska programmet Italian journey bjuder på musik av Luigi Boccherini, Giuseppe Verdi, Fabio Vacchi och Ottorino Respighi.

28 oktober Rosenfredsskolans aula, Varberg
30 oktober Artisten Musikhögskolan, Göteborg
31 oktober Dunkers kulturhus, Helsingborg
2 november Ystad kloster
4 november Tångaskolans aula, Falkenberg
5 november Landskrona församlingshem

Konserterna sker i samarbete mellan Musik i Blekinge, Musik i Syd, Kultur i Halland och Länsmusiken i Kalmar län.

FÖR MER INFORMATION
Jesper Hafström, producent Musik i Blekinge