Mästarmöte med Torleif Thedéen, cello, och Marianna Shirinyan, piano

Mästarmöte med Torleif Thedéen, cello, och Marianna Shirinyan, piano

Det blir ett riktigt mästarmöte när svenske världscellisten Torleif Thedéen och pianisten Marianna Shirinyan gästar Växjö konsertförening och Lunds kammarmusiksällskap. På programmet står musik av Beethoven, Sjostakovitj, Webern och Strauss.

Cellisten Torleif Thedéen har i mer än 30 år haft en omfattande verksamhet över hela världen, och har spelat med orkestrar som London Philharmonic Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra och Wiener Symphoniker. Som kammarmusiker framträder Torleif i konsertsalar som Wigmore Hall i London, Carnegie Hall i New York och Concertgebouw i Amsterdam. Han har varit professor vid Edsbergs Musikinstitut i Stockholm (KMH) och är numera professor vid Norges Musikhögskola i Oslo. År 2016 tilldelades Torleif Thedéen Kungl. Musikaliska Akademiens Interpretpris för framstående insatser under flera decennier.

Pianisten Marianna Shirinyan började sina musikstudier i hemstaden Yerevan i Armenien när hon var sju år gammal. Marianna har spelat med Nordens alla stora orkestrar och på otaliga kammarmusikkonserter. Hon är Steinwayartist och har en lysande diskografi. Hennes senaste utgåva, Fantasi för piano och orkester av Louis Glass, som hon spelat in tillsammans med Rheinische Philharmonie Koblenz under dirigering av Daniel Raiskin tilldelades Danska Radions P2-pris 2018. Även Marianna är professor vid Norges Musikhögskola i Oslo.

Konserterna arrangeras i samarbete mellan Musik i Blekinge, Musik Hallandia och Musik i Syd.

​Söndag 23 februari kl. 16.00, Utvandrarnas hus, Växjö
​Arr: Växjö konsertförening