Lisa Långbacka, Terje Isungset, Lena Willemark, Musica Vitae

Nobelgala – En hyllning till vintern

Helgen den 8-9 december finns chansen att ta del av en unik konsert, när stora delar av det artistuppbåd som gästade 2017 års Nobelfest i Stockholms Stadshus kommer till Kristianstad och Växjö. Välkommen till en gnistrande och praktfull vinterkonsert!

Den 8-9 december bjuder Musica Vitae med gäster in till sin alldeles egna Nobelgalaföreställning. Konserten är ett specialarrangemang av den uppskattade underhållningen vid 2017 års Nobelfest i Stockholms Stadshus. Terje Isungset, världens enda professionella ismusiker, kommer med sina unika is-instrument. Lena Willemark, Sveriges kanske främsta folkmusiksångerska medverkar med sång och på fiol, liksom hennes norska kollega, Maria Skranes. Lisa Långbacka, som ansvarade för musiken vid banketten 2017 hör vi på accordeon. Dessutom medverkar förstås Musica Vitae. Allt under ledning av stjärnviolinisten Cecilia Zilliacus.

Cecilia Zilliacus

Cecilia Zilliacus är en av Sveriges främsta violinister med Norden och Europa som arbetsfält. Hennes mångsidiga repertoar har genom åren fört henne in i ett oräkneligt antal samarbeten med tonsättare och symfoniorkestrar och hon samarbetar regelbundet med internationellt verksamma musiker och tonsättare så som Bengt Forsberg, Martin Fröst, Roland Pöntinen och Torleif Thedéen. Hon är dessutom en drivande kraft i den flerfaldigt prisbelönade stråktrion ZilliacusPerssonRaitinen.

Lisa Långbacka

Lisa Långbacka, som ansvarade för musiken vid Nobelbanketten 2017, utsågs till årets kompositör vid Folk & Världsmusikgalan 2018. Hon har tidigare korats till ”Årets dragspelare” av Sveriges Dragspelares Riksförbund och har turnerat med artister som Tomas Ledin, Sofia Karlsson, Tommy Nilsson och Maria Schneider. Lisa är även verksam inom scenkonstområdet, bland annat vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn och som kapellmästare för Cullbergbalettens föreställning 11th Floor.

Terje Isungset

Terje Isungset är en av Europas främsta och mest innovativa slagverkare, och är dessutom världens enda professionella ismusiker. Han tillverkar själv sina unika instrument av material som sten, trä, metall och is. Isungset har turnerat till Japan Kina, Ryssland, Indien, USA, Kanada, Australien och till de flesta av Europas länder. Han har medverkat på otaliga cd-skivor och 2005 grundade han skivbolaget All Ice Records. Han är även grundare av en ismusik- festival i hemlandet Norge.

Lena Willemark

Lena Willemark är en centralgestalt inom den svenska folkmusiken och Sveriges kanske främsta folkmusiksångerska. Hennes musikaliska arv härstammar från Älvdalen och det förvaltar hon med sin mycket personliga röst och stil. Willemark har som sångerska och spelman arbetat tillsammans med en rad musiker i olika genrer. Hon är också belönad med 4 grammisar och är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien.

Musik av

070–602 63 23

axel.lindhe@musikisyd.se

Musica Vitae

Musica Vitae är orkestern som tar livets musik till den enskilde lyssnaren. Med stringent elegans hanterar de 15 stråkarna konstmusikens alla världar. Här ryms barock och romantik likväl som modernism och samtida musik från olika genrer.

Att lyssna till Musica Vitae är intimt och nära, storslaget och färgsprakande dramatiskt. Med konstnärlige ledaren Malin Broman i spetsen presenterar ensemblen okonventionella musikaliska kombinationer och knyter ständigt nya kontakter med ledande solister, dirigenter och tonsättare, världen över. 2017 svarade Musica Vitae för musiken vid årets Nobelprisbankett och samma år släppte orkestern sin senaste CD, Games for Souls, med Malin Broman som solist.

Musica Vitae framträder på små och stora scener i Sverige och utomlands. Internationellt har orkestern välkomnats varmt i bland annat Kina, USA, Grekland, Schweiz, Tyskland och Spanien. Orkesterns mångsidiga repertoar syns, hörs och recenseras regelbundet i både digital och tryckt media.