Startskottet för Läroverksfejden blir mattetävling med My Academy

Nu är det dags för ett klassiskt vårtecken bland Stockholms gymnasieungdomar Läroverksfejden. Målet är att utse Stockholms bästa läroverk och deltagande är gymnasieskolorna Norra Real, Södra Latin, Östra Real och Kungsholmens Gymnasium. Syftet med fejden är att höja kunskapsnivån bland svenska elever och därmed bidra till Sveriges framtid. Huvudsponsor av den kunskapshöjande fejden är läxhjälpsföretaget My Academy.

”Vårt motto är att varje individ ska nå sin fulla potential därför var det självklart för oss att gå in och sponsra Läroverksfejden som engagerar över 4000 gymnasieelever”, säger Kristian Hansson, marknadschef hos My Academy.

Startskottet för tävlingen är en utmaning i matematik - testet hålls klockan 16.00 den 8 april i alla fyra skolorna och målet är att 100 personer från varje skola ska delta.

”Vi vill att matte ska kännas kul och lekfullt genom att sätta det i ett lite annorlunda sammanhang. Av den anledningen var vi särskilt intresserade av att vara med och arrangera en tävling i matematik. Sverige har ju under ett par år tappat placeringar i internationella skolundersökningar och med den här typen av aktiviteter vill vi bidra till att på ett positivt sätt belysa mattekunskaper samtidigt som vi stöttar Läroverksfejden”, fortsätter Kristian Hansson.

”Ju fler elever som deltar, desto mer poäng får skolorna. Uppslutningen kommer att bli stor - målet är att 400 gymnasieungdomar vid samma tidpunkt skriver samma mattetest. Det känns jättekul att som startskott för hela Läroverksfejden ha en tävling som handlar om gemenskap och engagemang för sin skola. Samtidigt som den lyfter ett av de för många svåraste ämnena; matte!”, säger Ruba Al-Sallom som anordnar eventet.”