Zara Larsson och My Academy i samarbete

Zara Larsson och My Academy, Sveriges största läxhjälpsföretag där Zara är elev, har inlett ett samarbete. Med start idag lyfter de i fem program upp frågor om skolan för att motivera fler att ta steget att tro på sig själv och våga gå sin egen väg.

- Samarbetet med My Academy känns roligt och viktigt. Om jag på något sätt kan bidra till att fler elever tror på sig själva och vågar ta steget att satsa på vad de vill, så är det förstås jättekul, säger Zara Larsson.

Zara Larsson är sedan 2012 elev på My Academy där hennes studiecoach stöttar henne igenom skolgången, samtidigt som hon utvecklas som artist. Samarbetet har som syfte att lyfta frågor som är viktiga för unga; att få elever att tro på sig själva, vara sig själva och våga gå sin egen väg.

Tillsammans med sin studiecoach Hugo reder Zara i fem webbsända avsnitt ut begreppen på ett lättillgängligt sätt. Avsnitten handlar om mål, självförtroende, studieteknik, förebilder och talang, och ger en inblick i hur deras arbete går till. Hugo ger också tips som enkelt går att ta med sig vidare.

- Zara har varit med My Academy i flera år och att hon vill låna ut sin röst till frågor vi båda tycker är viktiga är fantastiskt. Det är inspirerande att följa Zara genom gymnasiet samtidigt som hon bygger en karriär som artist, säger My Academys Marknadschef, Cecilia Bratt.

My Academy möter dagligen elever som tappat självförtroendet i skolan och som tror att de kanske inte kan. Vi vet att alla har kapacitet att lära sig, och en enorm potential de inte alltid själva vågar tro på. Fler behöver få motivation för att ta steget som behövs för att nå hela vägen.

- Zara står för en inspirerande ”can-do”-attityd som rimmar väl med det My Academy tror på och som våra studiecoacher och elever jobbar med varje dag. Att få hjälp av Zara att sprida detta budskap är häftigt, säger Cecilia Bratt.

Samarbetet sker under namnet ”Ta steget”. Avsnitten publiceras på sidan www.myacademy.se/ta-steget och på My Academys sida på Facebook, http://www.facebook.com/myacademy. Inlägg kan också sökas under #tasteget och #ZaraHugo