Därför är omvärldsbevakning viktigt för ditt företag

Därför är omvärldsbevakning viktigt för ditt företag

Vad är omvärldsbevakning? Varför är det viktigt för ditt företag? Och hur kan du använda det effektivt? Frågorna är många, men i vårt senaste blogginlägg ger vi fyra anledningar till varför du bör bevaka vad som sägs om ditt varumärke.

Om du menar allvar med ditt företags långsiktiga framgång så är det ett grundläggande första steg att förstå vad som händer i din bransch.

Omvärldsbevakning hjälper dig att hålla dig uppdaterad med de senaste branschtrenderna. Och det behöver inte ta mycket av din tid eller dina resurser. Är omvärldsbevakning integrerat i ditt PR-verktyg kan det dessutom vara en kostnadseffektiv lösning. Här är några anledningar till varför du behöver övervaka medierna och vad som skrivs om din bransch.

1. Förutse toppar (och dalar) i efterfrågan

Omvärldsbevakning kan ge dig en ganska bra uppfattning om framtida efterfrågan eller intresse för din varumärke. Om du börjar se en del artiklar, poster i sociala medier samt andra medier som nämner den typen av produkt eller tjänst som du följer kan det vara en signal på att intresset är på väg upp - och nya beställningar kan vara på ingång.

Om du är medveten om dessa toppar i förväg så kan du vidta åtgärder för att säkerställa att såväl produktion- och distributionskanaler är redo att reagera därefter.

2. Skilj dig från konkurrenterna

Genom att använda dig av omvärldsbevakning kan du på ett enkelt sätt upptäcka vad dina konkurrenter gör, ta reda på om deras senaste kampanjer samt se hur mycket uppmärksamhet deras ansträngningar får i media. Du kan sedan använda deras idéer som inspiration för dina kampanjer -- eller undvika det som inte fungerar.

Om du vill vara originell så kan du också använda omvärldsbevakning för att ta reda på om dina främsta idéer på PR-kampanjer har genomförts tidigare.

3. Se vad alla tycker om ditt varumärke

Omvärldsbevakning är också ett bra sätt att bedöma effektiviteten i dina PR-kampanjer. Är folk medvetna att ditt varumärke ens existerar? Förstår potentiella kunder vad ditt företag gör? Det kan hjälpa dig att identifiera eventuella missuppfattningar om ditt varumärke så att du kan vidta åtgärder för att rätta till dem.

Du kanske tror att ditt PR-team har gjort ett bra jobb med att förklara dina produkter, men du kan inte vara säker förrän du kontrollerar vilken typ av frågor som människor har på sociala medier. Dina kampanjer kan ha haft en förvirrande effekt på konsumenterna så tänk på vilket budskap du kommunicerar.

4. Vänd på negativa uppfattningar

När du har lagt ner mycket kraft på att bygga upp ett företag kan det vara jobbigt att höra kunder som pratar negativt om ditt varumärke på nätet. Men det gäller att du är uppmärksam, snarare än att stoppa huvudet i sanden, på feedback och kritik kring dina produkter och tjänster.

Du kan också få notiser skickade till dig så fort ditt varumärke omnämns på ett negativt sätt så att du kan ta itu med klagomålen omedelbart. Svara snabbt på negativ feedback och visa dina kunder att du bryr dig om deras upplevelse, vilket kommer ge dem en mycket mer positiv bild av ditt företag.

Lär dig mer om omvärldsbevakning

Om du vill lära dig med om omvärldsbevakning så kan du ladda ner Mynewsdesks praktiska handbok. Den ger tips om vilka medier du bör övervaka samt vilka ämnen du bör ägna mer tid åt. Ta reda på hur du kan övervaka olika mediekanaler för att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna inom din bransch.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor