Därför bör du arbeta med microinfluencers

Därför bör du arbeta med microinfluencers

Det har väl knappast gått att undvika den senaste vågen av influencertrender. Från att ha varit ett hett samtalsämne har influencer marketing fullkomligt exploderat under det senaste året. Mer än hälften av marknadsförare (51%) förväntar sig en stor ökning av budgeten läggs på influencer marketing under 2017, enligt en undersökning av Gen.Video.

Samtidigt förutspår Influencers of Sweden bland annat att “Företag kommer inse värdet i mindre, nischade profiler som har en närmare relation till sina följare och en högre trovärdighet än många av de stora profilerna.”

De nischade profilerna, så kallade microinfluencers, är personer med en mindre följarskara (eller läsarstatistik). Men om du hittar influencers i rätt nisch så är chansen större att de är bättre ambassadörer för ditt varumärke jämfört med stora och mer generella influencers. Den stora anledningen till detta stavas “engagemang”. En undersökning från Markerly visade att engagemanget börjar att sjunka när en influencer passerar 1000 följare på Instagram.

Betydelsen av microinfluencers

Det är inte alltid effektivt att rikta sig mot de med störst bloggar eller Instagramkonton då de ständigt bombarderas med förfrågningar och kräver stora summor för att marknadsföra din produkt. Lägg därtill att engagemanget överlag sjunker avsevärt i takt med ökande följarantal.

Istället bör du fokusera på att hitta microinfluencers som kan hjälpa dig att bygga ditt varumärke. Det är allt viktigare att personen som marknadsför din produkt eller tjänst går hand i hand med det ditt företag står för och att du på så sätt skapar trovärdighet. De behöver inte ha en stor följarskara utan fokusera istället på hur deras följare interagerar med materialet.

Identifiera och nå ut till microinfluencers

Hur kan du identifiera och komma i kontakt med viktiga nyckelpersoner som skriver om ämnen relaterat till din bransch och ditt varumärke? Gå in i Mynewsdesk Monitor och arbeta med sökord. Om du producerar glutenfria bakprodukter kan du enkelt lägga in det som sökord och få fram blogginlägg och redaktionella publiceringar som gjorts kring just det ämnet.

The Sleepy Collection hittade flera omnämningar om sitt varumärke, bland annat detta blogginlägg, tack vare Mynewsdesk Monitor.

Ett utmärkt exempel på detta är The Sleepy Collection, ett företag som designar sov- och loungekläder till kvinnor och barn i 100% ekologisk pima bomull. Det räckte med en snabb sökning på deras egna varumärke i Monitor och vi hittade en bloggerska som redan gjort inlägg om The Sleepy Collection - utan att de på företaget visste om det! Det finns med andra ord alla möjligheter att identifiera nya influencers som redan är ambassadörer för ens varumärke och sedan skapa relationer med dessa.

1. Klicka på artikeln som dyker upp i Monitor
  2. Läs innehållet och kommentera på inlägget om sådan funktion finns på bloggen
  3. Ta reda på kontaktuppgifterna på personen som har skrivit inlägget
  4. Lägg till som en ny kontakt under Contacts och se till att personen får ta del av framtida utskick

På så sätt har du inte bara koll på vad som skrivs om ditt företag, du vidtar även åtgärder för att skapa en ny relation med nyckelpersoner som skriver om ditt varumärke.