Därför ska ditt företag blogga

Därför ska ditt företag blogga

För över hundra år sedan såg pressmeddelandet dagens ljus. I de årtionden som följde var pressmeddelandet företagens enda kommunikationskanal och nu, över hundra år senare, är det fortfarande många företag som främst jobbar med pressutskick. Ändå finns det så många andra vägar att gå, exempelvis något så enkelt som att börja blogga.

Men varför ska man göra det egentligen?

Vi på Mynewsdesk uppmanar företag att jobba med flera olika typer av material och lyfter framförallt företagsbloggen som ett viktigt kommunikationsverktyg. Vi möts då ofta av följande frågor:

• Hur kan en blogg generera leads och öka min försäljning?
  • Hur kan en blogg öka trafiken till min webbplats?
  • Vad ska jag skriva om?

Bloggen - din nya leadsmaskin

Enligt Social Media Today genererar företag som bloggar 126% mera leads än företag som inte bloggar. Dessutom rapporterar de att 61% av konsumenterna gjort ett köp efter att de läst en bloggpost. En av de största nyttorna med en företagsblogg är alltså just styrkan i att generera leads och nya affärer.

Genom att skriva om ämnen som är relevanta för din målgrupp kommer potentiella kunder att hitta till dig. Så klart kommer inte det här automatiskt. Du måste tänka smart kring nyckelord och ämnen som ni skriver om.

Tänk också på att en bloggpost inte bara behöver vara text utan kan bjuda på värdefullt innehåll i form av guider, checklistor och länkar till intressanta artiklar och möjligheten att prenumerera på ditt nyhetsbrev. På det här sättet bygger du ett nät av material som kan fånga upp potentiella leads. Du delar även med dig av kunskap som kan lyfta en kund ändå upp till ambassadörsnivå.

Locka nya besökare till din hemsida

En traditionell webbsida med dammigt innehåll som sällan uppdateras kommer snabbt att tappa sin position på Google. Prioriterar du företagsbloggen och innehållet får du en märkbart högre indexering på Google och fler kommer att hitta till dig och din webbsida. Detta är särskilt intressant för dig som driver en webbshop!

En annan aspekt att ta hänsyn till är hur sociala medier påverkar hur vi konsumerar. Läser jag något intressant vill jag dela med mig av det. Helst av allt vill jag också vara först med att läsa en artikel, jag vill känna mig utvald. Fundera över hur du kan få dina besökare att känna sig utvalda och hur du kan driva dem till att dela ditt inlägg. Bara en delning kan generera en mängd nya besökare. Länge leve det sociala!

Men vad ska jag skriva om?

Egentligen är det bara fantasin som sätter stopp för hur du kan använda företagsbloggen, men ibland kan just frihet vara det som begränsar en mest. Därför kommer här en lista på fem materialstyper som din publik kommer att älska:

• Eftersom vi av naturen är lata av oss vill vi ha så mycket som möjligt serverat på ett silverfat. Varför inte göra en sammanställning av läsvärda artiklar inom din bransch eller dina läsares intresseområden.
  • Du kan med små medel göra en egen undersökning, eller skriva om undersökningar som andra aktörer gjort. Driver du exempelvis en webbshop för hälsoprodukter kan det vara intressant för din publik att läsa om vilken hälsoeffekt ett visst preparat visat sig ha eller hur sömn påverkar prestation och koppla det till relevanta livsmedel eller preparat.
  • Låt en intressant person, kund eller samarbetspartner gästblogga hos dig för att ge dina läsare ytterligare ett perspektiv.
  • Intervjua någon inom eller utanför företaget. Hitta en unik och intressant vinkel och tänk på att intervjun kan vara mycket kort med endast tre snabba frågor.
  • Återigen: vi är lata. Testa olika produkter och tjänster inom din målgrupps intresseområden och recensera dessa.

Vill du lära dig mer om digital kommunikation och marknadsföring? Följ vårt nyhetsrum eller maila oss på marknad@mynewsdesk.com för att ta del av vårt nyhetsbrev. Vi finns även på Twitter, Facebook, LinkedIn och Google+.