[Gästblogg] 3 konkreta tips för att öka din synlighet på Google

[Gästblogg] 3 konkreta tips för att öka din synlighet på Google

Ett gästbloggsinlägg av Robin Pettersson, Teveo AB

Varje dag görs mellan 25 och 30 miljoner googlingar i Sverige och de flesta är överens om att Google är en av de viktigaste kanalerna att synas på. Vi på Mynewsdesk tog kontakt med sökordsoptimerings / Adwords Byrån Teveo för att få tips på hur man aktivt kan öka sin synlighet på Google.

Google kollar på en mängd olika faktorer när de bedömer hurfl högt en hemsida ska hamna på Google. Dessutom jobbar de kontinuerligt på denna algoritm vilket betyder att reglerna kring hur man bäst jobbar med sin webbplats för att hamna så högt upp som möjligt hela tiden ändras något. Syftet med att de ständigt ändrar sin algoritm är givetvis för att de vill visa upp ett så bra och relevant sökresultat som möjligt. Så vad skall du då tänka på för att få Google att älska din webbplats? Jo det finns några viktiga punkter som du bör fokusera på och som kommer gynna dig i din strävan efter toppplaceringar!

Först och främst börjar vi med några tips på hur du förbättrar dina positioner på den vanliga (organiska) träfflistan på Google.

1: Se till att både besökarna och Google förstår vad din webbplats handlar om!

Det är viktigt att ha en bra struktur för din webbplats så att både besökarna och Google förstår informationen. Handlar din webbplats, eller en del av din webbplats, om ”Bananer” så kan det vara en bra idé att ha med detta ord i just den sidans title, H1-tag, H2-tag, i åtminstone någon alt-tag och givetvis även i brödtexten ett antal gånger, kanske till och med markerat med fetstil vid något tillfälle. Ett exempel på detta ser du nedan.

Exempel

Välkommen till Bananexperten.se – Experten på Bananer! Title

Störst på Bananer H1

Vi har det i särklass största sortimentet av både stora som små bananer (Fetstil) och med över trettio års erfarehet av branschen vet vi hur man bäst behandlar produkten från att den odlas, skördas och hela vägen till att den levereras till Er som slutkund inne i matbutiken. Brödtext

Sveriges bästa Bananer! H2

Vi har Sveriges absolut bästa bananer ( Upprepning) i vårt sortiment och är självsäkra nog att skylta med det! Om du precis som alla andra vill köpa…. Etc. Brödtext

Slut på exemplet.

Var försiktiga bara så ni inte använder ert valda nyckelord allt för många gånger på samma sida. Vid onaturlig användning av ordet kan den delen av sidan istället bli ”spamklassad” och då riskerar ni tappa era placeringar helt och hållet för det ordet. Det är svårt att jobba upp sig när man väl blivit spamklassad och därför är det något man bör vara väldigt försiktig med. För att hålla ordning på detta kan ni använda er av SEO-verktyget ”Moz”. Det kompletta verktyget innehåller delvis denna funktion men också en massa andra roliga saker som man har nytta av när man sökmotoroptimerar sin webbplats. Just den del av verktyget som gör ovannämnda har de valt att kalla för ”Moz Analytics”. Det bästa av allt är att det går att prova verktyget gratis i 30 dagar, därefter behöver man köpa en prenumeration om man tycker om det men då till en överkomlig summa.

Länk till Moz: www.moz.com

2: Se till att din webbplats regelbundet uppdateras med nytt relevant material!

Bara för att du fyllt alla undersidor på din webbplats med relevant material så betyder inte det att du bara kan luta dig tillbaka och se hur du klättrar uppåt på Google. Google värderar ofta nytt material högre än gammalt så har du möjligheten så är det bra om du regelbundet kan uppdatera webbplatsen med nytt relevant material. Det kan dock vara svårt att uppdatera och förnya informativa texter på sidan då det kanske är lika relevant nu som då, en smart strategi för att hålla sidan uppdaterad kan därför vara att ha en blogg eller ett nyhetsflöde på sidan där du skriver om nyheter inom din bransch och om ditt företag. Ett exempel på en bra nyhet som kan kamma hem placeringar för Bananexperten.se skulle kunna se ut ungefär så här:

Exempel

Priset på Bananer beräknas stiga under 2014! H1

De senaste veckorna har debatten kring bananindustrin fullkomligt exploderat och ryktena om att priset på bananer (Fetstilt) kommer stiga rejält under 2014 ser ut att bli verklighet. Detta på grund av att de jordbrukare som håller industrin vid liv sedan länge varit missnöjda med den låga lön de får ut trots många timmar av hårt slit ute i den stekande solen. Brödtext

Slut på exemplet.

Sidor byggda i webb-CMS som Joomla eller Wordpress har ofta enkla nyhets- eller bloggmoduler som man kan installera för att möjliggöra ovanstående och det är sällan en svår implementation. Prata med din webbyrå om vilket CMS du har så kan du säkerligen vara igång med ditt nyhetsflöde redan imorgon.

3: Se till att ha en vacker länkprofil!

Med länkprofil menas hur de länkar som länkar in till din webbplats ser ut. Vilka webbplatser är det som länkar till dig och vilka ankartexter används? En ankartext eller länktext är själva texten som länkar till din webbplats. I en bra länkprofil så bör man enligt Google ha en hög andel varumärkesrelaterade ankartexter. Ditt varumärke, företagsnamn eller adress till din webbplats bör alltså vara bland de vanligaste länktexterna bland de som länkar till dig.

Det är även bra om dina inlänkar har en bra branschrelevans. Det är alltså viktigt att en så stor andel som möjligt av dina länkar kommer från webbplatser inom samma eller närliggande områden som du är verksam inom. Det säger egentligen sig självt att det inte verkar så naturligt om t.ex. 50 % av dina inlänkar kommer från ryska sidor om din egen sida är svensk och om de dessutom handlar om ubåtar istället för bananer är det desto mindre relevant.

Om du hamnar för långt bort från vad Google anser är normalt så tror deras algoritm att det finns en risk att du kan ha försökt att fuska. Är det något som Google inte gillar så är det sådana försök till manipulation så där riskerar man återigen bestraffning av Google. Vill det sig riktigt illa så kan en sådan bestraffning till och med leda till att man blir helt utesluten från sökresultatet så det gäller att anstränga sig lite extra när man jagar så kallade inlänkningar till sin sida.

Här nedan kan ni se ett bra exempel på en inlänk samt ett dåligt exempel på en inlänk.

Ex 1. (extremt dålig länk)

Artikel från: www.russianbloggers.ru.net/nothing

Russian marketeers went missing in Thailand!

Russian marketeers went on a journey last summer but never came back from the expedition. No the rumors are spreading that the Russians got trapped in the jungle not being able to find their way back home.

Links: Russian, Missing, Jungle  Dålig länk till bananexperten.se

Ex 2. (bra länk)

Artikel från: www.bananfantasterna.se

Välkommen till bananfantasterna!
Välkomna till vårt glada gäng här på bananfantasterna.se! Vi har en gedigen passion för bananer och dess nyttiga innehåll och på den här sidan hittar du all information om vilka positiva effekter en banan om dagen kan ha på kroppen. Bananfantasterna är en del av ett stort nätverk fruktfantaster och samarbetar med bland annat Bananexperten.se!  Bra länk till bananexperten.se

Slut på exemplet.

När det kommer till att jaga länkar till sidan gäller det alltså att hålla kvalitén på topp om ni vill ha ett bra långsiktigt resultat samt undvika risken att straffas av Google. De två exemplen ovan är något överdrivna men skräckexemplet är trots det inte alls ovanligt bland företag som arbetar med så kallade länkfarmar och indiska bloggare för att kamma hem placeringar till sina kunder. Google har på senare tid verkligen vässat sin algoritm på den här fronten och kommer säkerligen skjuta allt skarpare mot sidor som har så kallade ”fullänkar” vilket gör det här tipset till det kanske viktigaste av de tre. Våga ställ frågor om ni tar hjälp utifrån och be om att få granska det arbete som gjorts för länkstrategin. Med det sagt är det värt att ha lite is i magen vid arbetet med att sökmotoroptimera en webbplats, en vacker länkprofil kräver nämligen tid och engagemang och byggs aldrig över en natt.

Avslutningsvis vill jag önska er lycka till med er resa mot toppen samt skicka med er några erfarenhetens ord:  Ärlighet varar längst! Relationen med Google är inget undantag.

Robin Pettersson

Robin arbetar som affärsutvecklare och är en av grundarna på adwordsbyrån Teveo. Han har de senaste sju åren sålt och distribuerat Googles tjänster och har alltid haft ett stort intresse för mätbar marknadsföring.

Under de senaste fyra åren har han även vigt sitt liv åt att studera och utveckla webbplatser genom att tydliggöra dess mål och syfte med hjälp av Google Analytics. Ett arbetssätt som omfattas av begreppet ”konverteringsoptimering” där fokus ligger på att få in besökaren på en specifik del av sidan, köpa en specifik produkt eller helt enkelt läsa en specifik text för att säkerställa att budskapet nått ut till läsarna.

Robin är även certifierad adwordstekniker och arbetar dagligen med att analysera och utvärdera webbplatser för att skapa mervärde och ta hand om den trafik som kommer från bland annat Google, Facebook och övriga trafikkällor. Han håller dessutom utbildningar och föreläsningar och kommer under 2014 utbilda Västra Götalandsregionens kommunikatörer inom ämnet ”Googles verktyg och möjligheter”.